Dagligvarekjeden Rimi lanserte sin app «Rimi Pluss» i august. I dag er den oppgradert til versjon 2, med egenskaper rundt en ny evne til å skanne strekkoder og QR-koder.
Strekkodeskanningen utnyttes på flere måter. Den første Rimi nevner, er at man kan skrive handleliste ved å skanne strekkoder fra varer i kjøleskapet. Når man er ferdig, vil applikasjonen ordne handlelisten etter hvor varene er plassert i butikken. Alle Rimi-butikker er lagt ut etter samme mal.
En annen måte å utnytte strekkodeskanningen er å hente opp forslag til matoppskrifter med den innskannede varen som ingrediens. Etter valg av matoppskrift gjøres oppskriftens ingrediensliste til en redigerbar handleliste: Man kan stryke det man ikke trenger å kjøpe. Applikasjonen oppdateres daglig med Rimi-kjedens nye middagsforslag og tilhørende handlelister.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
![Eksempel på hvordan handlelisten kan oppdateres med utgangspunkt i hva du har tenkt å servere til middag. Har du nok smør, er det bare å fjerne smør fra handlelisten. <i>Bilde: Rimi</i>](https://images.gfx.no/580x/1837/1837020/Rimi%2520Pluss%2520app%2520middagstips%2520han.jpg)
Rimi-appen har også en sosial dimensjon: To eller flere medlemmer av samme husholdning kan synkronisere sine handlelister.
Applikasjonen er tilgjengelig for Apple iOS, Mac, Android og pc-Windows, og er selvfølgelig gratis. Ifølge Rimi har den vært lastet ned 120 000 ganger hittil, og er den tredje mest brukte norskutviklede appen innen kategorien «livsstil» i Apple App Store.
Det vesentlige formålet med appen er å gjøre handlingen av dagligvarer raskere og mer effektivt.
Rimi har gjennomført en undersøkelse som viser at 30 prosent av norske forbrukere mener de bruker for mye tid på å handle dagligvarer. Kjeden anslår at halve tiden folk bruker i butikken skyldes at de enten leter etter varer eller stopper opp ved lokkevarer. Ved at appen gjengir handlelisten i samme rekkefølge som varene er plassert i butikken, håper Rimi at den etterkommer ønsket om større effektivitet.
Rimi siterer en McKinsey-undersøkelse som forteller at hurtighet og fleksibilitet teller mer enn pris for norske forbrukere når de handler mat.
– Pris er selvsagt viktig for kunden, og Rimi er opptatt av å holde lave priser. Rask og enkel handel er likevel enda viktigere, sier markedssjef i Rimi, Henning Eriksen.
Eriksen mener Rimi Pluss versjon 2.0 er laget for dagens forbruker.
– Den er brukervennlig, den er nyttig, og den er teknisk langt fremme, sier han.