SIKKERHET

Skatteetaten advarer om epostsvindel

Ragna Fossen, direktør for sikkerhetsstaben i Skatteetaten.
Ragna Fossen, direktør for sikkerhetsstaben i Skatteetaten. Foto: Skatteetaten
24. mars 2020 - 10:24 | Endret 24. mars 2020 - 12:07

Svindlerne forsøker som oftest å lure mottakerne av epostene til å klikke på lenker og gi fra seg sensitiv informasjon som kan brukes til svindel eller ID-tyveri, ifølge direktør Ragna Fossen i sikkerhetsstaben i Skatteetaten.

Hun understreker at Skatteetaten aldri sender lenker i epost eller på SMS, og de spør heller ikke om bank- eller kortopplysninger her. Når skattemeldingen er klar, mottar man en epost hvor man bes om selv å oppsøke nettsidene og logge seg inn.

Digitaliseringsminister Linda Hofstad Helleland (H) mener risikoen er større for å bli lurt nå som mange jobber hjemmefra og er mer på nett som følge av koronakrisen.

– Jeg er bekymret over at kriminelle prøver å utnytte oss alle i en sårbar situasjon, sier Helleland til NTB.

Hun har nylig holdt møte med telekomoperatører som deler bekymringen.

– Mitt klare råd er å ikke oppgi kontaktinformasjon eller andre sensitive opplysninger, og dobbeltsjekk at epostadresser er riktige, ikke bare navnet på avsenderen, sier hun.

Helleland viser til nettsiden Nettvett , som blant annet NorSIS og Nasjonal sikkerhetsmyndighet står bak, hvor det er utarbeidet egne råd for hvordan man kan ferdes trygt på nett under koronakrisen.

Illustrasjonsfoto:  BankID appen.
Les også

Ferske tall: Flere bruker totrinnsbekreftelse — færre utsettes for ID-tyveri

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.