I august i fjor lanserte Facebook tjenesten «Places» som lar brukere med GPS på mobilen holde sine venner kontinuerlig à jour med hvor de befinner seg. I forrige uke ble tjenesten også tilgjengelig i Norge.
Les også:
- [19.08.2010] Facebook vil at du forteller hvor du er
Webselskapet Tenk har allerede rukket å få Norfakta Markedsanalyse til å lage en første markedsundersøkelse av Facebook Places. Norfakta gjennomførte undersøkelsen mandag 10. januar, blant Facebook-brukere over 15 år.
Undersøkelsen viser at svært få har hørt om den nye tjenesten, og at et stort flertall av disse har betenkeligheter med å bruke den, på grunn av personvernhensyn.
Spørsmålene og svarene ser slik ut:
1: Har du hørt om Facebook Places?
Ja: 29 prosent
Nei: 71 prosent
2: Dersom JA på spørsmål 1, har du brukt Facebook Places?
Ja: 28 prosent


Nei: 72 prosent
3: Dersom nei på spørsmål 2, har du planer om å bruke Facebook Places?
Ja: 10 prosent
Nei: 67 prosent
Vet ikke: 24 prosent
4: Dersom ja på spørsmål 1, har du betenkeligheter med å bruke Facebook Places i forhold til personvern?
Ja: 59 prosent
Nei: 38 prosent
Vet ikke: 3 prosent


5: Dersom ja på spørsmål 1, kan du være interessert i å motta spesielle tilbud fra bedrifter gjennom å sjekke inn på steder i Facebook Places?
Ja: 21 prosent
Nei: 72 prosent
Vet ikke: 7 prosent
På nettstedet slettmeg.no har Datatilsynet, som også har uttrykt skepsis overfor Facebook Places, lagt ut anvisninger på hvordan brukere kan justere personverninnstillingene i Facebook for å unngå at andre enn dem de selv vil, skal kunne følge med på hvor de er.