I all stillhet har en av de mest profilerte analyse-web-sitene i USA lagt ned driften i romjulen. Det er iAnalyst som har lagt ned web-sidene etter at de ikke har klart å skaffe ny finansiering. Selv oppgir selskapet to årsaker til at driften må legges ned: Nedgangen på Nasdaq og at det fortsatt er stor skepsis til finansiell informasjon som distribueres via Internett.
Da iAnalyst gikk på nettet i vår, spesialiserte de seg på live-chat-kommunikasjon hvor analytikerne skulle svare på spørsmål fra kundene og gi anbefalinger på aksjer.
- Aktører i markedet vil helst ha en kjøps- eller salgsanbefaling. Det kan vi gi dem, sa iAnalyst i vår til Wall Street Journal.
Tjenesten var gratis, men planen var å ta betalt for tjenestene i begynnelsen av 2001. I oktober hadde tjenesten 2000 registrerte brukere og målet var 20.000 brukere og en abonnementspris på 130 kroner måneden.
Men så kom nedgangen på Nasdaq og mange investorer har redusert aktiviteten vesentlig. Og med redusert aktivitet er det heller ikke nødvendig med så mange anbefalinger.
Det hjelper heller ikke at mange investorer ennå ikke har like stor tillit til finansiell informasjon som distribueres via nettet. En undersøkelse som American Century Investments har gjennomført, viser at svært få stoler på finansielle anbefalinger via nettet sammenlignet med for eksempel rådgivning ansikt til ansikt.
Telefonen fortsatt viktigst for finanskjendisene
Analytikere og meglere delte i synet på nytten av Internett
Hydro med ekstreme informasjonshensyn
Personifisering og direkte kommunikasjon er fremtiden
Diskusjonsforum bekymrer børsnoterte selskaper
Analytikere som Wall Street Journal har kontaktet mener at flesteparten av slike tjenester må samarbeide med større aktører for at de skal få gjennomslag og for å sikre bra distribusjon.
- Slike tjenester fungerer utmerket hvis de har partnere med for eksempel megler eller en bank, eller hvis E-Trade eller Ameritrade skulle banke på døren. Det gjelder å sikre seg en partner som allerede har brukere og for å sikre distribusjon.