Den svenske nettavisen Vision skriver i dag at nervøsiteten er på topp hos det kjente Internett-konsulentselskapet Icon Medialab. Ifølge den svenske nettavisen sitter nå styret og ledelsen i møte for å drøfte situasjonen selskapet er i.
Ingen av de ansatte har lenger lov å snakke med media, men kilder Vision har snakket med "innenfor murene" forteller at det er store omveltninger i vente.
En av påstandene som kommer fra disse kildene er at flere kontorer i Icon har en feil sammensetning av mennesker og kompetanse. Ubalansen mellom designere og teknikere kan føre til oppsigelser, melder Vision.
Ulf Dahlsten, som ledet selskapet frem til resultatene for fjerde kvartal ble lagt frem, har mislykkes med å skape den rette balansen mellom disse to gruppene ved flere av selskapets kontorer, hevder en kilde. Flere mellomledere og sjefer kan også ligge tynt an etter at resultater har uteblitt, meder Vision.
Icon ser nå på seg selv som et mer "teknologisk" rettet selskap, og vil assosieres mer med den merkelappen enn den designtunge.
Vision skriver også at kilder innenfor Icons vegger hevder at selskapets største eiere, InterPublic Group of Companies Inc (IPG) ønsker å ta mer kontroll og ansvar over selskaper. IPG er et av USAs største reklamegruppe.
Et scenario som Vision trekker frem er at IPG vil sikre seg en majoritet av aksjene i Icon og splitte det opp. Det skal også være snakk om at IPG vil skyve flere av sine kunder over på Icon. Men dette tilbakevises av styreleder i IPG Europe, Andreas Rosenlew.
Opplysningene Vision kommer med har ikke blitt bekreftet av ledelsen eller styreformann i Icon. Ledelse og de ansatte har fullstendig munnkurv, og den eneste som kan uttale seg er informasjonssjefen i selskapet.
Styreformann Björn Nordstrand i Icon sier at han ikke ville kommentere saken:
- Jeg vil ikke kommentere vårt interne arbeide, det kan vi ikke lese om i avisen, sier Nordstrand til Vision.