Skjerm-PC med Crusoe-prosessor og Linux

SonicBlue har lansert en skjerm-PC basert på Transmetas Crusoe-prosessor og Linux-programvare, beregnet på profesjonelle brukere.

SONICblue, dengang kjent som S3, varslet allerede i januar i fjor at det ville satse på produkter basert på Transmeta Corporations Crusoe-prosessor. Nå er den Linux-baserte skjerm-PC-en ProGear formelt lansert i USA. Prisen er rundt 1.500 dollar, og maskinen er utelukkende beregnet på profesjonelle brukere.
ProGear har en 10,5 tommers flatskjerm, og leveres med PC-kort for trådløst lokalnett etter IEEE 802.11b-standarden, den "alle" bruker. I likhet med hånd-PC-er starter den nøyaktig der den sist ble slått av, med de samme åpne vinduene og de samme dokumentene. Disk og internminne vil variere etter behov. Data legges inn ved hjelp av håndskriftgjenkjennende programvare.

Tre hovedmarkeder er pekt ut: helse, hoteller og utdanning. Helsebrosjyren til ProGear viser en lege som har ProGear med seg på rundene i sykehuset, der hun fyller ut journaler med elektronisk penn, bestiller medisiner, henter opp røntgenbilder og så videre. Dette er et bruksområde som folk har sett for seg helt siden de første mislykkede skjerm-PC-ene ble lansert tidlig på 1990-tallet.

Utdanning er et annet typisk område der man lenge har tenkt seg muligheten av å erstatte tunge fagbøker med lette - ProGear veier halvannen kilogram - skjerm-PC-er. Her er brosjyren til ProGear mindre overbevisende: Man forestiller seg nærmest elever eller studenter som surfer trådløst mens de noterer manuelt. Og mange spørsmål er ubesvart: Hvem skal for eksempel ha ansvaret for at klassesettet med 30 ProGear har fulladede batterier hver morgen?

Hoteller er ProGears tredje marked. Ideen her er at apparatene skal leies ut til gjestene, slik at de kan slappe av på senga eller på sofaen mens de surfer og leser e-post - og kanskje formulerer korte svar med håndskriftsprogramvaren. Hoteller i New York og Chicago skal allerede være i ferd med å prøve ut dette konseptet.

I et intervju med ZDnet, forteller ledelsen i SonicBlue at de brukte én måned til et mislykket forsøk på å finne en forbrukerorientert forretningsmodell. De hevder at tallene gikk rett og slett ikke opp.

SonicBlue er med andre ord ingen konkurrent til norske Screen Media, som bunter sin skjerm-PC med en forbrukertilpasset portal.

Til toppen