PC-en er ikke like attraktiv når skoleelevene skal kjøpe teknologi til et nytt skoleår. Nettbrettets inntog sørger for å trekke PC-salget enda lengre ned i årets tredje kvartal. (Bilde: Toronto Star)

Skole-elever svikter PC-en

Salget stuper videre.

Denne uken kom både Gartner og IDC, to av verdens fremste IT-analysemiljøer, med tall for PC-markedet i tredje kvartal. Tallene viser at interessen for å kjøpe en ny PC er de laveste siden 2008, da finanskrisen herjet verdensmarkedene.

For sjette kvartal på rad raser nemlig salget. Ifølge Gartner ble det solgt 80,3 millioner enheter i tredje kvartal, en nedgang på 8,6 prosent fra samme periode i fjor. Gartner sine tall og pressemelding finner du her.

IDC sine tall viser den samme, for PC-industrien triste, tendensen: De mener 81,6 millioner enheter ble levert, noe som er en nedgang på 7,6 prosent. IDC sine tall og pressemelding finner du her.

IDC hadde dog forventet et større fall, på 9,5 prosent, men større interesse blant bedrifter og god respons på Windows 8.1 skal ha løftet tallene mot slutten av kvartalet.

Tredje kvartal er viktig for PC-industrien. Grunnen er skolestart, en tid hvor mange investerer i ny maskinvare.

– Konsumentens skift fra PC til nettbrett for daglig bruk fortsetter å trekke ned andelen PC-er, både i utviklede og fremvoksende økonomier. Større tilgjengelighet av billige Android-nettbrett tiltrekker seg førstegangskjøpere i fremvoksende økonomier, og som en supplementerende enhet i modne markeder, sier Gartner-analytiker Mikako Kitagawa i en kommentar.

I et ellers fallende marked er det imidlertid Lenovo som beholder ledertrøyen foran HP. I Gartner sine tall har Lenovo nå en markedsandel på 17,6 prosent, et halvt prosentpoeng foran rivalen. Den kinesiske PC-giganten opplevde sogar en vekst på 2,8 prosent, ifølge Gartner. De to store taperne er Acer Group og Acer, som opplevde et fall i leverte enheter på henholdsvis 22,6 og 22,5 prosent. Dette er konsistent med IDCs statistikk, selv om deres salgsfall for de to aktørene er langt kraftigere.

Til toppen