Illustrasjonsfoto.
Illustrasjonsfoto. (Foto: NTB Scanpix)

TSB

Skulle bare oppgradere IT-systemene. Det ble starten på et langt mareritt: – Vi står med dritt til knærne

I april skulle den britiske banken TSB foreta en oppgradering av IT-systemene. Det gikk veldig galt. En måned etter oppgraderingen slet bankkunder fortsatt med å få tilgang til kontoene sine via nettbanken.

Nå ber det britiske finanstilsynet alle engelske banker om å legge frem kriseplanene sine.

1,9 millioner sinte kunder

Marerittet startet fredag 20. april da TSB skulle utføre en lenge planlagt oppgradering for sine 5,2 millioner kunder.

Banken advarte kundene om at nettbanktjenestene ville bli utilgjengelige frem til påfølgende søndag. 

Da søndagen kom ble det tydelig for den britiske banken at IT-migreringen ikke hadde gått som planlagt. Tusenvis av hissige kunder ringte kundeservice og fortalte at penger var blitt borte fra konto, og at de kunne se andre kunders bankkontoer. 

– Vi står med dritt til knærne

Mandag 23. april skriver bankens eier, Sabadell at de har utført en vellykket oppgradering av IT-systemene som leveres av IBM. 

Det fører til ramaskrik da nærmere to millioner kunder fortsatt har store problemer med å logge inn i nettbanken.

En uke etter den planlagte oppgraderingen innrømmer TSB at de er i vanskeligheter. 

– Vi står med dritt til knærne, innrømmet administrerende direktør Paul Pester til The Guardian.

Ute i månedsvis

Samtidig kaller TSB inn ekspertise fra IBM.

IT-giganten mener banken ikke har testet systemene godt nok før migreringen, og at det britiske selskapet ikke har satt seg godt nok inn i risikobildet før de gikk i gang med oppgraderingen. 

Administrerende Paul Pester har fått mye pepper etter at TSB hadde IT-problemer i over en måned. Foto: Matt Dunham

Etter tre uker med problemer melder banken et de gjør store fremskritt med oppryddingsarbeidet, men TSB frykter at de ikke vil kjøre med full kapasitet før om flere måneder. 

Onsdag 6. juni – over en måned etter migreringen startet – sliter fortsatt enkelte kunder med å logge inn i nettbanken.

Aksepterer to dagers nedetid

I løpet av perioden med problemer forlater totalt 12 500 kunder den britiske banken. 

Etter skandalen kommer først nå britiske finansmyndigheter på banen og ber alle britiske banker om å overlevere en detaljert krisehåndteringsplan som skal benyttes ved eventuelle kyberangrep eller systemsvikter. 

Myndighetene mener det er greit at IT-systemene er utilgjengelige i så mye som to dager i ekstreme situasjoner.

– Operasjonelle forstyrrelser kan påvirke finansiell stabilitet, truer levedyktigheten til enkelte firmaer og finansmarkedet, eller forårsake skade på forbrukerne, sier administrerende direktør Andrew Bailey i det britiske finanstilsynet til BBC.

Kommentarer (10)

Kommentarer (10)
Til toppen