Skype-havariet er en advarsel for alle

Skype var nede i to dager. Her er hva brukere, nett-selskapene og investorer bør lære av episoden:

Skype, det svært populære IP-telefoni-programmet, stoppet opp på torsdag i forrige uke og var ikke fullt på lufta før to døgn senere.

48 timers nedetid er mye og episoden har alvorlige leksjoner for mange. Her er de viktigste:

Leksjon til enkeltbrukere og bedrifter: Skype demonsterer hvorfor man ikke kan basere seg på og bygge rutiner og systemer på et IT-apparat man ikke eier. Norske teleselskaper kan også få problemer, men de har brukerstøtte og sitter her i Norge. Skal du bruke nettbasert gratis- tjenester, bør du ha backup.

Dette er også en leksjon for bruken av alle de nye gratis-tjenestene som servere applikasjoner, for eksempel Google Docs eller Zoho-produktene. Mange er driftet av små selskaper med svake regnskaper og usikre forretningsmodeller, mens Google neppe blir bort i morgen. Man skal ikke flokke seg til de store etablerte, men behold egne kopier av dokumenter og ha alternativer hvis prosjekt/gruppe-systemet skulle falle ned.

Leksjon til internett-selskaper: Skype ble solgt for 18 milliarder kroner i fjor sommer og har nå 220 millioner brukere. Dette er hasardspill når alt er basert på et eneste system som kan veltes av en hacker eller en teknisk feil.

Hvor mange hackere tror du ikke forsøker å finne et hull i Skype-systemet for å kunne spamme 220 millioner brukere? Hva skjer dersom de klarer å finne et hull? Dette er ikke frie spekulasjoner. Senest i dag ble det avslørt en trojaner som lurer brukere av Monster, verdens største jobbtjeneste.

Leksjon for investorer/oppkjøpere: Skype-problemet illustrerer hvor sårbare selv ganske modne internett-selskaper er, særlig hvis de levere løsninger for sanntidskommunikasjon. Det er fristende å spytte penger i det som kan bli den neste Youtube eller Skype, men dette er risiko-prosjekter og bør prises deretter: En liten glipp og veldig mye av verdien i selskapet kan være blåst bort.

Kjernen i Skype-saken ligger i et i en verden der ideer som IP-telefoni og sosiale tjenester som Facebook eller Youtube er enkle å kopiere, ligger verdien i brukermassen. Og når nettopp fordi det er så enkelt å ta i bruk ditt systemet, er det også enkelt å flytte seg til neste konkurrent. Easy come, easy go.

Noe av de rikeste selskapene har kanskje råd til å kjøpe seg redundans, men Skype-sakenh understreker at internett-tjenestene må informere om sin sikkerhet og lage systemer som tåler nedetid og problemer.

Ellers vil de forbli enkle gratis-verktøy som bare private brukere bør benytte.

Til toppen