Ved hjelp av eye-tracking og skjermduplisering kan Netlife Research se hvor testpersonene flytter blikket over nettsidene.

Slakter Navs nettside

Komplisert og krevende, sier eksperter på brukeropplevelser.

På bare to måneder har Nav fått en kø på 10.500 nye arbeidssøkende å ta unna. Vi må helt tilbake til bunnåret 1988 for å se lignende tilstander i Norge.

I forrige uke intervjuet digi.no IT-direktør Nina Aulie i Nav som uttalte at presset vil avta dersom flere tar i bruk de nettbaserte tjenestene i Nav.

Men det er åpenbart langt mellom liv og lære. Ikke bare opererer Nav med stengetid på nettet.

Brukerne skjønner heller ikke hvor de skal lete.

I samarbeid med Finansavisen har Netlife Research gjort en brukertest på Navs nettsider.

Konklusjonen er at brukerne ikke finner fram i Navs nettsider. Testpersonene opplever strukturen som komplisert og krevende og de sliter med å finne fram. Mange ville endt opp med å ringe eller oppsøke et Nav-kontor for å få løst oppgavene sine, sier markedssjef Eidar Grande i Netlife Research til Finansavisen.

Ved hjelp av eye-tracking og skjermduplisering kan man i naborommet følge med på hvor testpersonene flytter blikket over nettsidene. Dermed kan man lese hvilken informasjon som får mest fokus.

Nav får også kritikk for bruk av byråkratisk ordvalg. Flere av testpersonene finner det vanskelig å forstå hva begrepene innebærer som «nydimmentert», «inntekstsikring»

og «foreldrepenger». Flere kommenterer at språket virker unødvendig tungt og vanskelig å forstå.

Av 61.451 arbeidssøkere som Nav registrerte i januar og februar, var det bare 39.870 som hadde registrert seg selv via Navs nettsider. Det tilsvarer 64,9 prosent. Til sammenligning hadde Nav en andel selvregistrerte på 73 prosent i 2007.

Dersom 80 prosent av de arbeidssøkende i januar og februar hadde selvregistrert seg, ville Nav-kontorene ha spart seg for enten telefon eller oppmøte fra 9.290 nye arbeidssøkende i løpet av disse to månedene.

Til toppen