BEDRIFTSTEKNOLOGI

Slakter Store Norske på nett

Grove svakheter og mangler, sier ekspert på brukeropplevelser.

6. mars 2009 - 16:03

I forrige uke ble det gjort kjent at Store Norske Leksikon blir gratis tilgjengelig på internett.

Senior informasjonsarkitekt i konsulentselskapet Netlife Research, Mona Sverrbo Halland, er ikke imponert. Hun mener kampen mellom Store Norske Leksikon (SNL) og Wikipedia blir Davids kamp mot Goliat.

- Det hjelper dessverre ikke å kvalitetssikre innholdet hvis brukeropplevelsen ikke står i stil. Jeg finner flere grove svakheter og mangler ut fra et brukerperspektiv, sier Halland til digi.no.

Halland peker i sitt blogginnlegg på dårlig søkefunksjoner, treff i artikler uten innhold, kryptiske forkortelser og irrelante treff. Samtidig kommer hun med konkrete råd.

- Det virker for eksempel mot sin hensikt å forklare at noe er et bilde i stedet for å vise bildet, framholder Halland.

Bannerannonser i søkeresultat er både visuelt forvirrende og det minst sannsynlige stedet å generere annonse-klikk. Og skillet mellom kvalitetssikrede artikler og brukerartikler virker tilfeldig og forvirrende.

Netlife Research hjelper bedrifter å teste deres nettsider. Målet er å få brukerne til å finne frem kjappest mulig for å gjøre det de skal - og ikke minst, kommer tilbake.

Flere tusen personer for ulike kjente og mindre kjente norske nettsider er blitt testet.

Kunnskapsforlaget, som gir ut det tradisjonsrike leksikonet, vil satse på annonsesalg for å finansiere den kontinuerlige oppdateringen.

Leksikonet ligger tilgjengelig under snl.no. Arbeidet med å gjøre det gratis har fått støtte fra blant annet Kulturdepartementet.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Tekjobb
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Tekjobb
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra