Slapt personvern gir Google fordel i Norge

Google slipper å rette seg etter norsk personvern, i motsetning til Sesam og Kvasir.

De nasjonale datatilsyn har varslet at de vil ha dokumentasjon på bordet for hvordan søkemotorselskapene bruker personopplysninger.

Hver gang man logger seg inn på en søkemotor blir trolig både IP-adressen, tidspunkt for søket og hvilke ord som det har blitt søkt på lagret. Disse kan senere misbrukes til både reklame og annen påvirkning mot brukeren.

digi.no skrev i forrige uke at Datatilsynet har vært i samtaler med de norske søketjenestene Sesam og Kvasir, samt med norske representanter for Google.

    Les også:

Ettersom Google er et amerikansk selskap, kan Google overstyre den norske lovgivningen og forholde seg til amerikanske regler, selv om de opererer i Norge.

Det er en parallell til Apple iTunes-striden. Noe av konflikten har fram til nå vært at iTunes reguleres av engelsk lov. Men Forbrukerombudet mener at ettersom tjenesten fritt markedsføres mot norske forbrukere, bør også tjenesten reguleres av norsk lov.

Senioringeniør Atle Årnes i Datatilsynet medgir overfor digi.no at det kan være et problem at Google er et utenlandsk selskap.

– Det er mye uavklart her, og vi må framover se på hvordan vi skal håndtere denne saken og innhente informasjon, sier han.

Datatilsynet vil se på hvem som faktisk er behandlingsansvarlig og hvorvidt regelen kan føre til at søketjenestene behandles forskjellig. Dersom Datatilsynet påfører Sesam og Kvasir strengere krav til dokumentasjon av informasjonsbehandling, kan Google få et konkurransefortrinn i Norge.

Google omsatte det siste året for 60 milliarder kroner, hovedsakelig søkrelaterte annonser.

Til toppen