JUSS OG SAMFUNN

Sleipe løsninger: Slik lurer Google og Facebook deg til å skrote personvernet ditt

Her må man gå mange ekstra ledd for å velge de personvernvennlige innstillingene for ansiktsgjenkjenning.
Her må man gå mange ekstra ledd for å velge de personvernvennlige innstillingene for ansiktsgjenkjenning.
27. juni 2018 - 04:59
 Forbrukerrådet er lite begeistret for pop up-varslene Facebook og Google benytter i forbindelse med innføringen av den nye personvernforordningen.
 
Sammen med flere forbrukerorganisasjoner ber nå rådet europeiske datatilsyn vurdere om selskapenes praksis er i tråd med forordningen.
 

En gjennomgang av selskapenes personvernvarsler viser ifølge Forbrukerrådet at de to nettgigantene manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg».

– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.

«Mørke mønstre»

Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei.

De personvernvennlige valgene innebærer betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.

I flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer. 

– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Myrstad.

Her gjør Facebook det langt enklere å godta ansiktsgjenkjenning enn å fortsette å ha det avslått.

Eksempler

Hos både Facebook og Google er standardinnstillingene satt til de minst personvernvennlige valgene.

Begge selskapene gjemmer bort muligheten til å velge bedre personvern på en måte som gjør at man aldri ser disse innstillingene dersom man trykker "Godta" eller "Videre".

Det er vanlig å markere ønskede, forventede handlinger med blå og grønne knapper. Hos både Facebook og Google leder disse til de minst personvernvennlige valgene.

Det kreves også langt flere klikk totalt for å velge personvernvennlige innstillinger. Dette fører til at brukere som ønsker å komme seg gjennom dialogboksene raskest mulig ender opp med det dårligste personvernet. 

Se en rekke eksempler på nettgigantenes taktikker i Forbrukerrådets rapport – Decieved by Design

 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.