En gjennomgang av selskapenes personvernvarsler viser ifølge Forbrukerrådet at de to nettgigantene manipulerer oss til å dele mest mulig om oss selv gjennom utspekulert design, forvirrende løsninger og «alt eller ingenting-valg».
– Selskapene manipulerer brukerne til å dele informasjon om seg selv. Dette er respektløst overfor egne brukere, og etter vår mening i strid med lovens intensjon om at vi skal få kontroll over egne personopplysninger, sier fagdirektør Finn Myrstad i Forbrukerrådet.
«Mørke mønstre»
Forbrukerrådets gjennomgang viser blant annet at deling av personopplysninger og målrettet reklame fremheves positivt gjennom tekst og design, ofte i kombinasjon med trusler om mindre funksjonalitet hvis man sier nei.
De personvernvennlige valgene innebærer betydelig flere klikk, og er ofte gjemt bort i tjenestene. Dersom man ikke er enig, blir man bedt om å slette kontoen.
I flere tilfeller tilsløres det at vi i liten grad har faktiske valg, og at man uansett aksepterer omfattende deling av data ved å benytte tjenesten. Følelse av at vi har kontroll, kan også få oss til å dele mer.
– Vi forventer at selskapene legger til rette for gode og opplyste valg og lar brukerne få kontroll over egne personopplysninger. Dessverre er det ikke slik i dag, noe som både bryter med forbrukernes forventninger og intensjonen bak det nye regelverket, sier Myrstad.
![](https://img.gfx.no/2316/2316318/face.330x552.png)
Eksempler
Hos både Facebook og Google er standardinnstillingene satt til de minst personvernvennlige valgene.
Begge selskapene gjemmer bort muligheten til å velge bedre personvern på en måte som gjør at man aldri ser disse innstillingene dersom man trykker "Godta" eller "Videre".
Det er vanlig å markere ønskede, forventede handlinger med blå og grønne knapper. Hos både Facebook og Google leder disse til de minst personvernvennlige valgene.
Det kreves også langt flere klikk totalt for å velge personvernvennlige innstillinger. Dette fører til at brukere som ønsker å komme seg gjennom dialogboksene raskest mulig ender opp med det dårligste personvernet.
Se en rekke eksempler på nettgigantenes taktikker i Forbrukerrådets rapport – Decieved by Design.