Slett ingen feit sjekk for sjekketjeneste

Tre år etter at den utdannede revisoren hadde forsøkt å selge sjekketjenesten for to millioner kroner, ble den solgt. Millioner av kroner satt ikke tallknekker Espen Larød igjen med.

På dotcom-bølgens høyeste topp la Espen Larød ut nettstedet Weepz til salgs på DinSide Auksjon (i dag QXL.no). Minsteprisen var på to millioner kroner.

Larød er utdannet revisor, men satset karrieren på datamaskiner, programmering og webdesign sammen med kameraten Thomas Pettersen.

De to mente den gang at prisen på sjekkestedet var lav, men opplevde kun noen måneder etter at millionærdrømmen gikk i oppløsning. Den svenske aksessleverandøren oppdaget nemlig at tjenesten ble for populær og oppjusterte regningene i forhold til trafikkmengden.

Dermed fikk Weepz-eierne regninger på 10.000 kroner i måneden på grunn av stor trafikk (100.000 sidevisninger om dagen) og la den ned i stedet.

Men i etterkant kom nordmennene ut av ISP-avtalen og kunne fortsette sjekketjenesten.

- Etter artikkelen i digi.no for et par år tilbake, inngikk vi et forlik med vår tidligere ISP. Klok av skade gjorde vi hostingen langt enklere, dette er noe flere burde tenke på. Vi la dette på en egen server og gikk heller inn på en avtale der vi leide en linje på noen megabit, hvilket har vært svært gunstig for oss, sier Espen Larød i dag.

Han og kameraten fikk solgt tjenesten 14. februar i år til Persontreff.no og nå er databasene til Persontreff, Akontakt og Weepz slått sammen til én stor database.

Den nye felles databasen inneholder 30 000 registrerte brukere, til sammen vil de tre tjenestene ha flere millioner sidevisninger per måned. Persontreff ble betalingstjeneste i juni 2002, og den 14. februar ble versjon 4.2 lansert, ifølge en pressemelding.

Forenklede versjoner av Persontreff.no finnes på adressene Akontakt.no og Weepz.com.

Bare Weepz.com hadde i januar mer enn ni millioner sidevisninger. Larød hevder at driftskostnadene var kun 700 kroner per måned i linjeleie. Utover dette jobbet de ikke mer enn en halvtimes arbeid i uken med nettstedet.

- Weepz har kun kostet eierne noen få tusen kroner. Ved at man hele tiden har hatt noe annonseinntekter, vil vi hevde at dette er et av de absolutt få nettsteder som faktisk har maktet å gå med overskudd på driften, hevder Larød overfor digi.no.

Eierne har ved siden av drevet systemutviklingsvirksomheten SKUM, og det er der inntektene og oppdragene har kommet.

- Vi har en konkurranseklausul i forbindelse med salget som forhindrer oss i å starte tilsvarende nettsted. Det er uansett ikke de samme tider nå, som for tre år siden. Man blir ikke millionær av å selge slike nettsteder lenger, men basert på kostnader og tid lagt ned på nettstedet er vi meget godt fornøyd, skriver Larød i en e-post og innrømmer dermed at det ikke var en millionsjekk de to nettsjekkerne endte opp med.

Til toppen