Slett mailen - unngå at hamsteren din får øyekatarr

Falske virusadvarsler, og kjedebrev med håpløse løfter spres med rekordfart for tiden. Skjerp dere! Ikke send dem videre, ellers risikerer du at hamsteren din får svi.

For nøyaktig ett år siden var det Melissa som herjet. Men mens Melissa var en høyst reell trussel og forårsaket omfattende skade, innholder dagens kjede-mailer i ni av ti tilfeller tomme trusler - eller tomme løfter.

Likevel er de tidstyver. Og tidstyver vil vi ikke ha noe av.

Jeg fikk nettopp to meldinger med tittelen "Please help this poor dog and win a vacation" fulgt av teksten "Ikke åpne den. Den sletter alt på harddisken. Dette er et nytt og meget farlig virus som få kjenner til. Send denne meldingen videre til så mange personer som mulig. Dette ble kunngjort i går av Microsoft i Danmark. Hilsen IBM AS Norway."

Sannsynligheten for at dette er en hoax - en bløff - er over 99 prosent. Derfor er det ingen fare. Den gjør ikke annen skade enn å stjele tiden din. Men det er irriterende. Folk vil være på den sikre siden, og sender den ukritisk videre.

Steinar Heggemsnes i sikkerhetsselskapet Symantec kaller e-postmeldinger med denne type innhold for avanserte kjedebrev.

Og det er mange som går på limpinnen.

Selv har jeg mottatt mange eksemplarer av kjede-mailen fra Nokia, med løfte om å vinne en WAP.
Mer om dette her:
Nokia misbrukt i kjedebrev
Deler av digi.no-redaksjonen mente jeg var nødt til å bytte ut vennene mine.


- Man kan ikke forsvare at folk går på denne, sa de.

Men det kan skje den beste. Jeg har flere eksempler på det. En i ledelsen i en stor bank i Norge, for eksempel. Selv noen av selgerne i Symantec gikk fem på. Og de burde jo vite bedre.

Heggemsnes sier det skjer svært ofte - at folk i databransjen går på slike bløffer.

Lørdag er det første april. Mange har blitt oppfordret til ikke å fylle bensin denne dagen. Beskjeden er kommet på mail, med oppfordring om å spre budskapet via e-post til så mange som mulig.

De fleste er enige om at bensinprisene er altfor høye i Norge - derfor kan kanskje akkurat denne kjede-mailen forsvares. Men de aller fleste kjede-mailer er kun til irritasjon.

Denne irritasjonen fører til økt kreativitet hos mange - som lager parodier på mailene de får, og disse parodiene spres selvfølgelig videre på samme måte.

En ond sirkel.

Skjerp dere.

Jeg vil med dette frelse verden fra tidstyvene. Ikke få dårlig samvittighet hvis du ikke svarer på kjedebrev - selv om det inneholder trusler om at "hvis du sletter dette vil det tilstøte deg noe mindre hyggelig i løpet av kort tid. En venn av meg slettet den, og like etter fikk hamsteren til hans beste venn øyekatarr. Like etter det igjen, mistet han en syltetøykrukke i gulvet så alt syltetøyet rant utover det hele...."

Ikke tro på det. Minimaliser tidstapet. Får du en suspekt e-post; SLETT DEN. Ikke send den videre til alle i adresseboken din. Ikke vær redd for å gå glipp av noe.

Da blir det samme virkning som Melissa, bortsett fra at mottakeren selv lures til å sende råttenskapen videre av egen fri vilje.

Til toppen