Steve Jobs viser frem iPhone under et arrangement i London i 2007. Telefonen tok markedet med storm og ble en stor suksess. Apple hevder nå at Samsung har rappet mange av løsningene de utviklet for telefonen.

Slik ble iPhone til

Rettssak tvinger Apple til åpenhet om produktutvikling.

Rettsaken som går mellom Samsung og Apple i San Jose, California, begynner mandag sin andre uke. Forrige fredag var det Apple-direktør Scott Forstall som vitnet. Han er ansvarlig for programvaren som iPhone og iPad og måtte forklare seg i detalj om strategien til selskapet.

Han kunne fortelle at utviklingen av det som i dag er kjent som iPhone startet i 2004, da under kodenavnet «Project Purple». Apples daværende toppsjef, Steve Jobs, håndplukket en rekke interne talenter, fordi han ikke ville ha noen fra utsiden som skulle utvikle brukergrensesnittet til den nye telefonen. Det melder Wall Street Journal.

– Dersom dere bestemmer dere for å ta denne jobben så vil dere jobbe hardere enn dere noen gang har gjort, var beskjeden de som skulle jobbe på iPhone-prosjektet fikk fra ledelsen.

Alle i prosjektet ble plassert under et svært strengt sikkerhetsregime og kontorene de satt i var avlåst slik at ingen andre fra Apple kunne komme inn for å se hva gruppen holdt på med. De tok også til seg den første regelen i Fight Club, hentet fra filmen med samme navn: «Den første regelen til Fight Club er aldri å snakke om Fight Club».

Årsaken til at Apple ville lage en mobiltelefon var rett og slett fordi Steve Jobs mente modellene som eksisterte var alt for dårlige og lite brukervennlige.

Forstall fortalte også at de måtte begynne helt fra begynnelsen da de startet utviklingen av iPhone-konseptet. Ettersom de alltid hadde jobbet med tastatur og mus var berøringsgrensesnittet en stor utfordring. Der var også i denne prosessen Apple virkelig skapte en rekke nyvinninger som Samsung siden kopierte, ifølge selskapet.

Blant tok Forstall og Apple ut et patent på «dobbeltapping» på en nettside. Denne «oppfinnelsen» kom etter at han hadde surfet rundt på nettet med en prototype men brukte mye av tiden på å tilpasse teksten på nettsiden til skjermen med så zoome med fingrene. Utfordringen han gav sitt team var å komme opp med programvare som ville sikre at teksten tilpasset seg skjermen ved å tappe to ganger med fingrene.

Kjernen i rettsaken mellom de to selskapene er nettopp brukergrensesnittet, der Apple mener at Samsung har kopiert og brutt patenter selskapet akkumulerte i forbindelse med utviklingen av iPhone.

Blant annet muligheten til å zoome med to fingre og at en nettside «spretter tilbake» når en person blar seg til bunnen av en nettside, er funksjoner Apple mener Samsung ikke uten videre kan benytte seg av.

Apple krever 2,5 milliarder dollar i erstatning samt salgsforbud for en rekke Samsung-mobiler i det amerikanske markedet. Rettsaken er forventet å holde på i store deler av august. Når juryen kommer med sin kjennelse er ikke klart.

    Les også:

Til toppen