Slik blir du mer synlig på nettet

Alle vet at det er viktig å være synlig på søkemotorene, men hvordan får du det til? Her er knepene som du selv kan gjennomføre.

  • Analyser

Disse sjekkelisten for søkemotoroptimalisering er utarbeidet av Roar Eriksen i Online Services AS og Nina Furu på vegne av Dataforeningen. Eriksen har tidligere blant annet jobbet for Google.

Statistisk sett anslås det at det nå gjøres over 500 millioner søk på verdensbasis hver dag. Men hvordan får du din del av denne kaka? Svaret ligger i å forbedre din egen ”digitale synlighet”.

Digital Synlighet er et begrep som betegner hvor synlig et nettsted er på søkemotorer og i andre digitale sammenhenger. Høy digital synlighet er en forutsetning for å score godt på søkemotorer, og arbeid med digital synlighet kalles ofte ”søkemotoroptimalisering”.

Men blir du for ivrig, risikerer du å bli utestengt fra søkemotorene - for alltid. Les digi.no - Slik blir du uvenner med Google

Det beste resultatet får du om du benytter seriøs, profesjonell hjelp til ditt digitale synlighetsarbeid. Men det er likevel mye du kan gjøre på egenhånd.

Her er sjekklisten med ti tips du bør følge for å forbedre ditt nettsted:

1:Kontroller den tekniske kvaliteten på nettstedet ditt ved å bruke en validator

Du kan validere side for side online på W3C, eller du kan laste ned et gratis program som validerer hele nettstedet på én gang og også gir deg tips om feilretting. Last ned gratis Funnel Web Profiler fra http://www.quest.com/requests/?RequestDefID=285 eller bruk W3Cs validator på http://validator.w3.org/

2: Gjør de tekniske endringene som din validator forteller deg at du burde gjøre

En vanlig og svært kritisk feil er at doctype ikke er definert i dokumentet – dette gir ”fatal error” på W3C-validatoren, og betyr at man kan få problemer med indeksering av webspidere. Hvis dette er tilfellet for deg, les om hvordan doctype skal defineres på W3C og legg inn riktig doctype-definisjon aller først i dokumentet (evt. master-malen), før HTML-taggen. Gå deretter gjennom og rett feilene én for én etter hva validatoren anbefaler. NB! Har du en dynamisk webløsning der innhold og malverk er separert, må du antagelig inn i malverket for å gjøre en del av endringene. Be om hjelp fra din publiseringsleverandør hvis du ikke kan gjøre dette selv. Les mer på http://www.w3schools.com/tags/tag_doctype.asp

3: Lag en sitemap og link til den fra alle sider

Legg opp en sitemap/et navigasjonskart for å forenkle indekseringen og navigasjonen på ditt nettsted. Legg inn link til denne sitemap’en fra alle sider. (Arbeidsbesparende tips: Legger du inn en slik link i mastermalen, for eksempel som del av hovednavigasjon eller kolofon, får du den automatisk inn på alle sider.)

Les mer på på http://dataforeningen.no/navigasjon/

4: Utnytt Meta-taggene, men vær fornuftig

Meta-taggene lar deg skrive inn nøkkelord og beskrivelser som vekter tungt i forhold til søkemotorene, og som blir synlige på linken søkemotoren viser ved søketreff. Du bør absolutt utnytte disse mulighetene – til å skrive inn fornuftige nøkkelord i Keywords-taggen, og en relevant beskrivelse i Description. Men vær forsiktig! På grunn av at en del nettsteder har misbrukt meta-taggene til å få ufortjente treff, så har søkemotorene også smarte algoritmer som skal sile ut jukserne. Derfor: Bruk ikke mer enn 15 nøkkelord i keywords, og gjenta aldri ett og samme ord i Meta Keywords.

Les mer på http://searchenginewatch.com/webmasters/article.php/2167931

5: Skaff deg relevante inngående linker

Inngående linker er noe som er bra for din digitale synlighet, spesielt når du får linker fra andre nettsteder innenfor samme fagområde som ditt eget. Hvem linker til deg nå? - For å sjekke dette kan du i søkefeltet på Google skrive :. Dette fungerer stort sett på de fleste store søkemotorer. Unngå å kjøpe linker i såkalte ”link farms”! Den eneste måten å få ekte linker er å opparbeide dem manuelt og over tid.

Sjekk hvem som linker til deg nå ved å skrive inn link:http://www."dittdomene".no i søkefeltet på Google (Den samme strengen fungerer på de fleste andre søkemotorer også.)

6: Skriv om de ordene du ønsker å være synlig på

Det nytter ikke å bruke et nøkkelord i metatag eller overskrifter dersom siden ikke handler om dette ordet. (Og ja, søkemotorene forstår faktisk dette.) Hvis du prøver å bli synlig på ordet ”sportsutstyr” må også siden handle om det, og selve ordet bør være nevnt en del ganger. (Men ikke alt for mange ganger – da mistenker søkemotoren at det dreier seg om et forsøk på å jukse.)

7: Bruk H-tag, Bold og Underline bevisst

Når du bruker H-taggene (H1, H2, H3 etc.), bold-taggen og underline-taggen for å markere overskrifter og uthevede setninger på siden, forstår søkemotorer at disse ordene er spesielt viktige for innholdet. Følgelig vil din side også rangere høyere som søketreff enn sider der ordet forekommer, men ikke er i overskrift/utheving. Dette kan og bør du bruke på den måten at du velger meningsbærende nøkkelord i overskrifter og uthevede setninger. Ord som er brukt som betegnelser i linker fungerer delvis på samme måten.

8: Registrer din side hos søkemotorene

Er du ikke indeksert, kan du ikke bli funnet. Google dekker (direkte og via andre søkemotorer som de leverer fritekstsøk til, bl.a. Kvasir) 75% av søkemarkedet. Det finnes også en del andre søkemotorer du kan og bør registrere deg på. Firmaer som tilbyr deg å registrere deg på ”hundrevis av søkemotorer” er som regel ikke verd å bruke verken tid eller penger på.

http://www.google.com/addurl.html

http://searchenginewatch.com/links/article.php/2156221

9: Fjern døde linker.

Døde linker indikerer en dårlig vedlikeholdt side og kan redusere din ranking. Sjekk døde linker manuelt, eller bruk W3C’s linksjekker på http://validator.w3.org/checklink. Fjern eller rett alle linker som er døde.

10: Vær nøye hvis du søker hjelp.

Hvis du bruker feil leverandør, risikerer du i verste fall at de gjør ting på dine vegne som kan få deg utestengt fra Google. Les mer på http://www.google.com/webmasters/seo.html

Til toppen