FORBRUKERTEKNOLOGI

Slik blir mobilen en betalingsterminal

Noen satser på å lese bankkort, andre på et «økosystem» for mobile betalinger.

To ulike tilnærminger til mobil som betalingsterminal: Accumulate (til venstre) satser på at mobilen skal bli en digital lommebok, mens iZettle lar betaleren fortsette å bruke bankkort. En vesentlig forskjell mellom løsningene er kostnadene for den som tar i mot betalingen.
To ulike tilnærminger til mobil som betalingsterminal: Accumulate (til venstre) satser på at mobilen skal bli en digital lommebok, mens iZettle lar betaleren fortsette å bruke bankkort. En vesentlig forskjell mellom løsningene er kostnadene for den som tar i mot betalingen.
29. feb. 2012 - 11:44

Bruk av mobiltelefon til å utføre og ta imot betalinger er et aktuelt tema, som også preger den pågående Mobile World Congress (MWC) i Barcelona.

To svenske selskaper har kunngjort nyheter som viser to svært ulike tilnærminger til området.

iZettle, som kunngjorde sin løsning i fjor våres (se artikkelen Gjør iPhone til betalingsterminal) tilbyr en app som gjør at en iPhone eller en iPad kan ta i mot en betaling fra en person med et betalingskort eller et kredittkort. Nyheten deres er at de lanserer en åpen betaløsning for brukere i Norge.

Accumulate satser derimot på å bygge et eget «økosystem» for mobile betalinger, som helt omgår betalings- og kredittkort. Her er poenget at mobilen skal kunne brukes til både å utføre og motta betalinger. De har lenge tilbudt løsninger for å utføre betalinger. I Barcelona har de lansert en «mobile merchant app» (en kremmerapp) for å motta betalinger innenfor et økosystem for mobile betalinger uten kort.

Mottak av betalinger gjennom iZettle er begrenset til Apple-produktene iPhone og iPad.

Det kan skje med eller uten iZettles maskinvare, en kortleser som koples til mobilen for å lese kortets brikke («chip») og trekke beløpet på samme måte som en vanlig betalingsterminal. Hvis appen skal brukes uten kortleser, må betaleren taste inn kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode. Validering skjer ikke gjennom PIN-kode, siden PIN-koder ikke er godkjent for mobilbetalinger, men ved at brukeren «skriver» sitt navnetrekk på mobilens skjerm, med fingeren.

Betalingsmottaker har en konto hos iZettle, og iZettle tar på seg å sørge for at mottatte beløp overføres til bankkonto innen 24 timer.

Appen og kortleseren er gratis, og det er ikke etableringsgebyr. iZettle tar betalt per transaksjon: Først 1,50 kroner per transaksjon, så 2,75 prosent av beløpet som overføres. Det gjør at løsningen vanskelig kan betraktes som en erstatning for en betalingsterminal for en som lever av å selge varer eller tjenester: Med for eksempel 1200 transaksjoner à 400 kroner – som gir en inntekt på 480 000 kroner – blir utgiften til iZettle 13 800 kroner. Det er på høyde med det en mobil betalingsterminal koster i året.

Økosystem-tilnærmingen til Accumulate innebærer at det må gjøres langt mer grunnarbeid overfor banker, betalingsformidlere, mobiloperatører og så videre.

I Sverige har alle landets mobiloperatører – Telia, Tele2, Telenor og 3 – gått sammen om et fellesselskap, 4T Sverige, for å tilby den «mobile lommeboken» WyWallet. Denne tjenesten har valgt å bygge på teknologi og tjenester fra PayEx og Accumulate, går det fram av en pressemelding.

Dette innebærer at enhver med svensk mobilabonnement vil kunne bruke WyWallet til å betale, ikke bare til Accumulates kremmerapp – som i motsetning til iZettle kjører på nær sagt alle smartmobiler – med også til en lang rekke tjenester. Når WyWallet kommer på lufta til sommeren, vil den blant annet kunne brukes til enhver form for netthandel og mobilhandel, og langt på vei kunne erstatte betalings- og kredittkort.

En vesentlig fordel er at Accumulates kremmerapp blir langt rimeligere i bruk enn iZettle. Daglig leder Stefan Hultberg i Accumulate sier til digi.no at appen vil bli gratis, og at man ikke vil ta prosenter av beløpet, kun 0,59 svenske kroner per transaksjon. I eksempelet ovenfor innebærer det at årskostnaden ikke blir 13 800 kroner, men 708 kroner.

– Appen kan fungere som alternativ til betalingsterminal for såkalte «micro merchants», og som supplement i situasjoner der man ikke har tilgang til en vanlig terminal. Økosystemet rundt løsningen er lagt opp med tanke på integrering med bedrifters vanlige betalingsordninger.

Hultberg mener det er en vesentlig fordel at man slipper å taste inn kortnummer, utløpsdato og sikkerhetskode. Han regner med at det vil dukke opp initiativ i Norge rundt denne modellen i løpet av året, knyttet til enten banker og kredittforetak, mobiloperatører eller store varemerker som vil tilby kundene en egen betalingsopplevelse.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.