TELEKOM

Slik blir Windows Phone 7-butikken

Kopierer og foredler ideene fra Apples App Store.

WP7 Marketplace blir en visuell opplevelse, i langt større grad enn det rivaler som Android Market eller App Store tilbyr i dag.
WP7 Marketplace blir en visuell opplevelse, i langt større grad enn det rivaler som Android Market eller App Store tilbyr i dag.
18. mars 2010 - 08:45

Microsoft nevner verken iPhone eller App Store når de omtaler sitt kommende mobiloperativsystem. Likevel er det åpenbart at selskapet har studert Apples suksess nøye.

Windows Phone 7 (WP7) får en distribusjonskanal der Microsoft tar det beste fra konkurrentens App Store, men de går også flere skritt videre.

LES OGSÅ: Slik er Windows Phone 7

Selskapet presenterte planene for Windows Phone 7 Marketplace, arvtakeren

i forbindelse med denne ukes MIX-konferanse i Las Vegas, blant annet i dette blogginnlegget. For iPhone-kjennere og -utviklere er dette kjente egenskaper:

Microsoft innfører den etter hvert velkjente 70/30-fordelingen, der utviklerne får mesteparten av omsetningen.

All programvare formidles gjennom mobilbutikken til Microsoft. Markedsplassen blir tilgjengelig fra alle WP7-telefoner. Butikken blir den eneste kanalen for nedlasting av programmer til mobilen, men denne blir også tilgjengelig fra PC-er med Windows.

Vareutvalget sorteres i egnede kategorier, som nytteprogrammer, spill, musikk, podcasts og lignende. Egne faner presenterer nytt innhold, det som er mest populært for tiden, og det blir også en egen oversikt basert på redaksjonell utvelgelse. Søk er selvsagt med.

Brukerne kan rangere programmene de laster ned, både med kommentarer og inntil fem stjerner.

Utvalget presenteres med skjermbilder av programmet. Opptil åtte skjermskudd blir tilgjengelig, slik at brukeren får et inntrykk av funksjonalitet og utseende før appen lastes ned.

Forhåndssensur

Alt som tilbys i WP7 Marketplace skal godkjennes av Microsoft. En slik rigid prosess har Apple fått kritikk for, men Microsoft peker på fordelene; ved å undersøke koden kan de luke vekk skadevare/virus, kodefeil og ulovlig innhold. Microsoft omfavner også det de omtaler som «god smak» i denne sammenheng. Det betyr at de vil nekte pornografisk, innhold, hatytringer eller vold. Regelverket er lagt ut på denne siden, men Microsoft opplyser at de vil oppdatere kriteriene for godkjennelse i tiden fremover.

Samtidig foredler Microsoft butikkkonseptet, og kommer med muligheter mange har savnet, eller burde ha savnet med App Store:

Det innføres en mulighet for å prøve ut programvaren før kjøp. Dette blir en opsjon som blir lett synlig, men er altså ikke påkrevet. Dette fremstår som et stort pluss, da man slipper å fylle butikken med to ulike versjoner — slik mange iPhone-utviklere må gjøre i dag (én gratis «lite»-utgave i tillegg til betalingsalternativet).

Betalingssystemet løftes også videre i forhold til dagens App Store. Det blir mulig å kjøpe varer både med kredittkort og pengeoverføring over mobilregningen. Det åpner markedet for alle brukere, ikke bare de som har betalingskort. Ikke minst gir Microsoft her en håndsrekning til ungdommen.

Butikken blir inndelt i kategorier, og som skjermskuddet viser skal brukeren lett få øye på oppgraderinger.
Butikken blir inndelt i kategorier, og som skjermskuddet viser skal brukeren lett få øye på oppgraderinger.

Det blir også designmessige forbedringer, igjen sammenlignet med konkurrentene. Av skjermbildene ser vi at Microsoft legger opp til en langt mer visuell opplevelse.

Men ennå er det lenge før WP7 blir tilgjengelig i mobiltelefoner. Microsoft har oppgitt at lansering trolig blir på slutten av året. Konkurrentene, blant annet Apple med App Store, Android Marketplace, Nokia og Blackberry har med andre ord god tid til å forbedre sine programvarebutikker.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.