Tre forskere hos Google har studert hvordan et relativt lite utvalg av amerikanske nettbrettbrukere faktisk benytter sine nettbrett. Bruken til 33 forskjellige nettleserbrukere har blitt registrert ved hjelp av flere ulike metoder, inkludert intervjuer og dagbøker.
61 prosent av deltakerne var kvinner, 69 prosent var mellom 24 og 40 år, 73 prosent av deltakerne eide en iPad mens de resterende eide et Android-basert nettbrett. For de fleste av deltakerne, 82 prosent, var nettbrettet de benyttet i undersøkelsen det første de hadde eid. 61 prosent hadde eid nettbrettet i mer enn tre måneder. Undersøkelsen ble gjennomført i september og oktober i fjor.
I undersøkelsen ble det spesielt studert hva nettbrettene ble brukt til, og i hvilke omgivelser bruken skjedde i løpet av en periode på to uker. I alt ble det registrert 774 tilfeller av nettleserbruk. Den ivrigste deltakeren registrerte 72 tilfeller, mens den minst ivrige bare registrerte ett eneste tilfelle.
Det mest vanlige bruksområdet var sjekking av e-post, noe som utgjorde 18,9 prosent av alle de registrerte hendelsene. 28 av deltakerne (84,8 prosent) gjorde dette i løpet av perioden. Det vanligste stedet å gjøre dette var i sofaen eller i sengen.
Spill er en klar nummer to, men utgjorde likevel ikke mer enn 10,9 prosent av de registrerte tilfellene. Også dette gjøres mest i sofaen. Andre høydepunkter er bruk av sosiale nettverk i sofaen, samt lytting til musikk og oppskriftlesing på kjøkkenet.
Deltakerne har også registrert de tilfellene hvor de har utført en sekundær aktivitet samtidig som at de har brukt nettbrettet. 31,3 prosent av de registrerte brukstilfellene ble gjort samtidig som at brukeren så på tv. Hvert fjerde tilfelle ble gjort mens brukeren spiste eller drakk, mens omtrent ti prosent av tilfellene skjedde i forbindelse med matlaging.
Hele rapporten er tilgjengelig her.