Slik er Googles «holodeck»

Tar deg hvor som helst i verden, på Månen eller Mars.

Google vekker oppsikt med sitt nye leketøy. Selskapets ingeniører har montert åtte høyoppløste flatskjermer på høykant i sirkel.

Går man inn i innretningen får man levende film synkronisert fra alle kanter. Bildene baserer seg på nettgigantens omfattende database med bildemateriell.

En modifisert versjon av selskapets «Google Earth»-programvare gjør det mulig å reise nær sagt hvor som helst på kloden.

- Effekten er ganske imponerende. Det føles som du flyr rundt. Ved å fly over havoverflaten forventer du nesten å bli våt. Du kan til og med lande på Månen eller Mars, forklarer Google-ingeniør Jason Holt i et blogginnlegg.

Google oppgir at bildene er i «super high definition» men gir dessverre ingen nærmere detaljer, bortsett fra at filmsynkroniseringen gjøres med hjelp av arbeidsstasjoner med Linux.

Inspirert av Star Trek

Prosjektet ble første gang vist frem under Googles I/O-konferanse i mai. Den gangen kjent som «The Holodeck», med henvisning til science ficition-teknologien kjent fra Star Trek. Google har senere endret navnet til Liquid Galaxy.

Det føles mer som en kjøretur enn et dataprogram, ifølge Holt. Han beskriver opplevelsen som en blanding av å stå på et observasjonsdekk og et romskip med glassvegger.

- Med Liquid Galaxy er det mulig å fly gjennom Grand Canyon, stupe ned i lav bane rundt jorden og lande ved pyramidene i Giza uten å fortrekke en mine.

Searchengineland har lagt ut en rekke imponerende bilder av prosjektet mens det ennå var kjent som The Holodeck.

I tillegg har teknologinettstedet TechCrunch lagt ut en liten filmsnutt på Youtube som viser innretningen i aksjon:

Prøv selv

Hvis du befinner deg i København denne uken bør du ta turen innom klimakonferansen som foregår i den danske hovedstaden. Her skal Google ha satt opp science fiction-paviljongen sin. Vi skulle gjerne vært der selv!

Liquid Galaxy er del av nett- og annonsegigantens såkalte 20 prosentsprosjekter. Googles utviklere disponerer som kjent én dag i uken til å jobbe med prosjekter etter eget ønske.

Tyve prosent av jobbuken går altså med til oppgaver som ikke er nedfelt i arbeidsbeskrivelsen. Gevinsten kommer i kraft av fornøyde ansatte og en sterk innovasjonskultur.

Halvparten av selskapets nye produkter stammer fra denne «leketiden», inkludert kjente tjenester som Google Mail, Google News og AdSense.

    Les også:

Til toppen