Slik gikk Spotifys USA-lansering

Betydelig vekst - men langt frem til konkurrenten.

Den London-baserte musikkstreaming-tjenesten Spotify inntok det amerikanske markedet i midten av juli i år. Nå har de første tallene som forteller om selskapets amerikanske lansering lekket ut.

Teknologibloggen AllthingsD.com melder mandag kveld at tjenesten så langt har fått 1,4 millioner brukere. Dette er altså brukere som har tegnet seg opp til den gratis prøveperioden.

Men vel så viktig: 175.000 av disse har så langt kjøpt seg tilgang, noe som gir en konverteringsrate fra gratis til betalende på 12,5 prosent.

I Europa har tjenesten 1,6 millioner betalende brukere. Men de amerikanske brukerne har mindre incentiv enn de europeiske for å betale det første halve året: de har nemlig større utvalg enn det europeiske brukere har.

Den viktigste konkurrenten til Spotify i det amerikanske markedet er tjenesten Rhapsody. De rapporterer om 800.000 betalende brukere.

ZDnews melder imidlertid at verdien på selskapet har løftet seg betydelig som følge av den amerikanske invasjonen.

Selskapet skal ha hentet inn kapital i to runder den siste måneden, henholdsvis 78 millioner dollar og 20 millioner dollar. Basert på hvor mye de som deltok i kapitaltilførselen betalte verdsetter dette selskapet til 1,1 milliarder dollar, 6,03 milliarder norske kroner.

Ny kapital kunne selskapet trenge. Lanseringen i USA skal ha kostet nærmere 100 millioner dollar, ifølge ZDnews .

    Les også:

Til toppen