telekom

Slik kan du redusere mobilutgiftene i ferien

Å bruke mobile tele- og datatjenester i utlandet kan bli dyrt. Her er NetComs ferietips.

Bruken av mobilt internett fyker i været i ferien, og det kan gi ubehagelige overraskelser i form av unormalt stor mobilregning når man kommer tilbake.

Nå advarer NetCom mot mobilt Internett i utlandet, og anbefaler wap som et medium til å holde seg oppdatert på nyhetsfronten. NetCom forventer en trafikkøkning på wap på 20 prosent i juli måned.

- Wap er et veldig bra og forholdsvis billig medium. I Norge koster det mellom 30 og 50 øre å laste ned en nyhetsside, sier kommunikasjonssjef Guri Wormdahl.

NetCom advarer samtidig mot ubegrenset bruk av datatjenester i utlandet. Sjekk prisene før du reiser og velg billigste operatør manuelt.

- Vi har redusert utenlandsprisene våre med over 30 prosent i forkant av sommerferien. Men fortsatt er det dyrt å ringe flere steder. For å unngå prissjokk når du kommer hjem er det viktig å ta forhåndsregler som å oppdatere deg på aktuelle priser før du reiser, begrense samtaletiden og kanskje vurdere å erstatte et par av samtalene hjem med en SMS, sier Wormdahl.

Samtidig er det viktig å være klar over forskjellen mellom web og wap når man bruker mobilt internett.

Mens wapsidene er skreddersydd mobilen og datamengdene er komprimert for å gjøre det billigere, er websider større og dermed en mer kostbar affære.

Her er ferietipset for mobilbruk i utlandet:

  • Sjekk prisene før du reiser utenlands på http://www.netcom.no/ eller ring kundeservice på 05050. Når du ankommer feriestedet bør du navigere deg frem til valg av nettverk i telefonmenyen, slå av automatisk operatørvalg og velge den operatøren som er billigst.
  • Det koster å motta samtaler når du er i utlandet. Oversikten finner du på http://www.netcom.no/
  • Husk +47 foran nummeret når du ringer til Norge. Det gjelder også når du ringer opp din personsvarer.
  • Begrens bruken av mobilt internett utenlands.
  • Nummer til Kundeservice fra utlandet: +47 924 05050
  • Send en MMS hjem som postkort (en liten hilsen med dine egne bilder, ingen frimerker og raskere enn posten)
  • Har du mistet telefonen din, ring Kundeservice for å sperre den for misbruk. Med Totalforsikring slipper du uforutsette utgifter dersom din telefon blir skadet, stjålet eller går tapt.
  • Stol ikke på at du har dekning overalt.
  • Ikke avtal faste ringetider. Du kan på avtalt tid befinne deg på et sted uten dekning.
  • Spar på batteriet, du kan få bruk for det.
  • Husk lader og reservebatteri.
  • La ikke mobiltelefonen være ditt eneste sikkerhetsutstyr.
  • Hvis du ikke har dekning, søk opp i høyden.
  • Legg mobilen i en plastpose når du er på stranden. Da beskytter du den mot sand, fuktighet og solkrem.
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.
Se flere jobber
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Les mer
Tre jobbtilbud 10 måneder før masteravslutning!
Få annonsen din her og nå frem til de beste kandidatene
Lag en bedriftsprofil
En tjeneste fra