FORBRUKERTEKNOLOGI

Slik kan Microsoft nå de fleste mobilbrukere

«OneApp» gjør det mulig å tilby avanserte tjenester til enkle mobiler.

25. aug. 2009 - 14:37

Mandag lanserte Microsoft et programvareprodukt som gjør at de for første gang har muligheten til å nå et virkelig stort antall brukere av mobiltelefoner. «OneApp» er først og fremst beregnet på brukere i såkalte kommende markeder, og skal tilbys i samarbeid med lokale mobiloperatører. Sør-Afrika blir det første landet til å få OneApp. Microsofts pressemateriale nevner også India.

Programvaren, OneApp, kjører på mobiltelefoner som ikke kvalifiserer til betegnelsen «smart phone», men som kan kjøre enkle programmer. I Microsofts sjargong kalles slike for «feature phone», og det finnes rundt to milliarder av dem verden over.

Hensikten med OneApp er å være springbrett til tjenester som Facebook, Twitter og Windows Live Messenger. Enkle mobiltelefoner kan ikke nå slike tjenester på egen hånd. OneApp løser dette ved at mobiltjenesten kjører dem på datakraft hentet fra nettskyen. OneApp kan oppfattes som en nettskyklient for å nå utvalgte tjenester gjennom spesielt tilrettelagte miniapplikasjoner.

Selve OneApp er en applikasjon på rundt 150 kilobyte.

Tjenester som Facebook og Twitter kan gjøres tilgjengelige gjennom OneApp ved hjelpe av miniapplikasjoner på fra 15 til 30 kilobyte. Disse kan lastes ned gjennom OneApp. Miniapplikasjonen må altså installeres på mobiltelefonen, mens datakraften som kreves for å kjøre selve tjenesten, og som en smart phone eller en pc selv disponerer, må hentes fra en spesielt tilrettelagt server.

Microsoft vil tilby utviklerpakker slik at uavhengige nettjenester kan uttrykkes i OneApp-kompatible miniapplikasjoner.

Lokale teleoperatørers rolle er å tilby OneApp som abonnementstjeneste, og legge til rette den nødvendige datakraften – en tilrettelagt nettsky – for å kjøre tjenestene som uttrykkes i OneApp-miniapplikasjoner.

Lanseringspartneren for OneApp er mobiloperatøren Blue Label Telecoms i Sør-Afrika. De ser for seg OneApp som en teknologi for virkelig å gjøre nettjenester tilgjengelige for de brede lag av befolkningen. I tillegg til sosiale tjenester som Facebook, Twitter og Windows Live Messenger, tenker de seg betalingstjenester og helsetjenester. Blue Label vil selv tilrettelegge betalingstjenesten «Mobile Wallet» («mobil lommebok») som OneApp-tjeneste.

Microsoft sier at OneApp skal gjøre det lettere for uavhengige å utvikle applikasjoner til enkle mobiltelefoner: I stedet for å måtte forholde seg til et titalls ulike plattformer, kan de bygge tjenester på fellesplattformen OneApp.

Ifølge Microsofts dedikerte nettsted for OneApp, er applikasjonen per i dag tilgjengelig for utvalgte modeller av Nokia, Samsung og Sony Ericsson.

Det grunnleggende prinsippet for OneApp kan sies å ha norsk forbilde. Grunnlaget for Opera Mini er noe av det samme: Mobiltelefonen kjører en begrenset applikasjon, og henter tilleggsytelse fra tilrettelagte servere. Forskjellen er selvfølgelig at mens Opera Mini tilbyr alle mulige nettjenester, er OneApp en plattform for å tilby et begrenset utvalg tjenester.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.