BEDRIFTSTEKNOLOGI

Slik skal Motorola ta Apple og Samsung

Lover smartmobiler som forutser hva du vil gjøre.

Dennis Woodside er sjef for Motorola Mobility og lover at selskapet er i ferd med å få tilbake den innovasjonsånden som preget selskapet under glansperioden som tok slutt da smartmobilene kom for fullt.
Dennis Woodside er sjef for Motorola Mobility og lover at selskapet er i ferd med å få tilbake den innovasjonsånden som preget selskapet under glansperioden som tok slutt da smartmobilene kom for fullt. Bilde: Motorola Mobility
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
30. mai 2013 - 11:18

Det er lenge siden Motorola Mobility hadde noe fotfeste av betydning i det norske mobilmarkedet, og strengt tatt har selskapets mobiler ikke blitt tilbudt særlig bredt på ganske lenge. Det kommer nå til å endre seg, nå som den første nye generasjonen med smartmobiler under Googles eierskap straks er klare for lansering.

Toppsjef i Motorola Mobility, Dennis Woodside, ble intervjuet på scenen i går under AllThingsD-konferansen D11. Han fortalte at han etter oppkjøpet satt seg ned med Google-sjef Larry Page og fikk beskjed om å gå tilbake til innovasjonsrøttene og å lage enheter med potensial til å forbedre livene til hundrevis av millioner med mennesker. Det var Motorola som lagde den første håndholdte mobiltelefonen.

– Nå har det gått et år, og vi har omformet selskapet for å gjøre dette. Vi vil lansere en håndfull nye smartmobiler de seks neste månedene. Disse vil vise hvilken retning selskapet er i ferd med å bevege seg, sa Woodside.

I 2004 lanserte Motorola den opprinnelige Razr-modellen, som i løpet av fire år ble solgt i 130 millioner eksemplarer. Så kom iPhone og smartmobilene for fullt, og glansperioden til Motorola var over. I dag har selskapet en markedsandel på omkring tre prosent i mobilmarkedet.

«Underdog»

– Man må ikke være den største aktøren. Vi liker faktisk å være utfordreren. Vi fyller selskapet med folk som ikke bare ønsker inkrementelle forbedringer, men som vil bidra til å omdanne selskapet til på nytt å bli en vinner, sa Woodside.

– Dersom du ser på de store endringene i bransjen, har de nesten aldri blitt ledet av de store selskapene, la Woodside til og viste til Android, som startet opp som et lite selskapet hvor man satt og kodet i to år før det kom noe ut av det.

– Ingen trodde at det ville fungere. Så ble det kjøpt av Google i 2005. I dag er Android størst, sa Woodside. Men han kunne like gjerne ha trukket fra Apple og iPhone, som riktignok var et stort selskap fra før da iPhone kom, men ikke som mobilleverandør.

Moto X

Det har vært mye rykter rundt en ny toppmodell som Motorola Mobility skal komme med. Woodside avslørte i går at smartmobilen vil hete Moto X og at den skal distribueres bredt. Motorola-sjefen la til at mobilen har vekket stor interesse hos operatørene.

Det var begrenset hva Woodside ville si om den kommende modellen, men han gjorde det klart av den vil få unik funksjonalitet.

– Motorola har alltid vært gode på lav energibruk og sensorer med lav effekt. I Moto X vil det være sensorer som er aktive hele tiden, slik av enheten for eksempel vet om den ligger i lommen til brukeren, blir tatt ut eller om brukeren kjører bil i 60 miles i timen. Den vil opptre forskjellig i ulike situasjoner, sa Woodside. Han fortalte også at mobilen skal kunne forstå når brukeren ønsker å ta et bilde og starte opp kameraet automatisk for dette.

For å kunne opprettholde en akseptabel batteritid samtidig som at mobilen opprettholder betydelig sensoraktivitet kontinuerlig, skal Motorola ha utstyrt mobilen med to prosessorer som etter alt å dømme er utviklet av selskapet selv.

De ny mobilene vil etter alt å dømme leveres med en ren Android-installasjon, uten noe alternativt skall låst fast på toppen.

Mot strømmen

Mens de fleste mobiltelefoner i dag monteres i lavkostland i Asia, skal alle Moto X-telefonene som blir solgt i USA, også være satt sammen i USA. Det skal være den første smartmobilen som blir montert i USA. Flextronics holder på å klargjøre et anlegg utenfor Fort Worth i Texas. Innen august skal omtrent 2000 ansatte være på plass i det 45 000 kvadratmeter store anlegget som for 15 år siden ble brukt til montering av Nokia-mobiler.

– 70 prosent av de 1100 delene i våre mobiler vil bli montert her. Men komponentene kommer fra hele verden, fortalte Woodside.

Fordelene med dette, ifølge Woodside, er at man mye raskere skal kunne gjøre endring, svare på trender og etterspørsel, samt å levere produktene raskere, enn det som er mulig ved å sette ut produksjonen til et lavkostland.

Men etter alt å dømme vil Moto X også bli produsert ved Flextronics' anlegg i Brasil og Kina.

I intervjuet fortalte Woodside også om forholdet til moderselskapet Google. Selv om Motorola Mobility finansieres av Google, så holdes selskapet likevel på en armlengdes avstand på andre områder. Blant annet får ikke Motorola tilgang til Android-kildekode eller Google-tjenester noe tidligere enn andre Android-partnere.

Risiko

Regina Dugan deltok på scenen sammen med Woodside. For et drøyt år siden ble det kjent at den tidligere DARPA-direktøren var blitt ansatt av Google, men ikke i hvilken stilling. Senere har det vist seg at Dugan egentlig er ansatt av Motorola Mobity som sjef for avansert teknologi.

Hun fortalte at det fortsatt finnes en mengde uløst problemer i verden, blant annet autentisering. Digi.no kommer tilbake med en egen sak om nettopp dette.

Om Motorola Mobility sa Dugan at selskapet har måttet gjeninnføre risiko i produktutviklingen.

– Uten risiko får man uinspirerte team og kjedsomhet. Kjedsomhet er fienden til innovasjon, sa Dugan.

Hele intervjuet med Woodside og Dugan er tilgjengelig i videoen nedenfor.

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.