Slik skal Netcom opprettholde veksten

Netcom planlegger en vekst på 30 prosent på to år. Her er hva Netcom planlegger for å slå Telenor Mobil:

I krigen mellom Netcom og Telenor Mobil er det Netcom som for tiden vinner over sin langt større konkurrent. Selskapet løfter sine markedsandeler og dette har åpenbart gitt selskapet ny selvtillitt.

Netcom-sjef Barbara Thoralfsson har satt seg selv svært høye mål. Fra en omsetning i 2002 på 4,6 milliarder kroner, planlegger hun i 2004 å omsette for hele seks milliarder, en vekst på friske 30 prosent.

Dette røpet Netcoms sjef for bedriftsmarkedet, Steinar Bakke, på et pressemøte i forrige uke.

- I løpet av neste år skal vi ha en markedsandel på 35 prosent, spår Bakke.

I juli 2001 hadde Netcom en markedsadel på 25 prosent, noe selskapet hadde løftet til 29,5 prosent i juli i år. Denne prestasjonen skal altså Netcom gjenta, men det blir tøffere.

Markedet dette skal skje i blir stadig mer mettet - nylig offentliggjorde Post- og teletilsynet tall som viser at alle voksne innbyggere i Norge har en mobiltelefon.

I tillegg har Netcom kanskje tatt ut noen av de enkleste gevinstene - selskapet forenklet sine takster radikalt, noe de trolig kapret mye kunder på før Telenor kopierte dem.

Under pressemøte i München røper Bakke noen av tiltakene Netcom arbeider med.

Et av Netcoms våpen skal bli en sterkere satsning på Bakkes forretningsområde, bedriftsmarkedet. Netcoms knep er å angripe de små og mellomstore bedriftene med tilbudet de kaller Trådløs Bedrift.

- Små og mellomstore bedrifter har enten ikke sentralbord eller kan spare mye mye på å kutte det ut. I tillegg kan bedrifter kutte ut telefonsentralen, som ofte er kostbar, mener Bakke.

Trådløs Bedrift lar bedrifter som har byttet over til bare mobiltelefoner sette opp regler for fordeling av samtaler.

- Vi tipper at om 3-5 år bruker har 60 prosent av alle små og mellomstore bedrifter gått over til bare å bruke mobiltelefoner, sier Bakke.

For å stjele kunder, særlig i bedriftsmarkedet som har mer bruk for dataoverføring, lover Bakke også en snarlig opprydding i GPRS-prisene. Han innrømmer at bruken av dataoverføring med GPRS i dag er liten.

- I dag prises GPRS-bruk ut fra antall overførte bytes. Dette klarer ikke kundene å forholde seg til. Vi arbeider derfor med en forenkling av dette, røper Bakke.

Netcom arbeider også med en strategi på trådløse WLAN-soner, men Bakke påpeker at hele bransjen sliter med å finne fornuftige prisingsmodeller. Målet er abonnementer som er enkle nok til å få brukere til å inngå avtaler. Alt for mange aktører har gitt opp dette og gir vekk WLAN-tilknytning gratis som en bonus.

Bakke påpeker dessuten at det foreløpig er det bare PC/PDA-brukere som kan benytte seg av WLAN, det finnes ikke mobiltelefoner med WLAN, selv om dette nok kommer.

Til toppen