SAPs toppsjef, Jim Hagemann Snabe, satser tungt på Hana («High-performance Analytic Appliance») og har budsjettert med flere milliarder kroner for å lokke flere kunder til databaseplattformen. (Bilde: CeBIT pressetjeneste)

Slik skal SAP lokke kunder til Hana

Bruker milliarder på kampanje.

Den tyske programvaregiganten SAP satser tungt på Hana («High-performance Analytic Appliance»), som gir mulighet for analysering av data i realtid. Produktet har blitt godt mottatt i markedet og det har tatt SAP inn i direkte konkurranse med Oracle.

Nå gasser imidlertid SAP om satsningen. Ifølge Bloomberg News har selskapet satt av nær en halv milliard dollar, eller 2,9 milliarder norske kroner, på å lokke kunder over til Hana.

Selskapet har nemlig budsjettert 337 millioner dollar for å gi nye kunder av databaseplattformen konsulentbistand og en 18-måneders angrefrist med full tilbakebetaling.

I tillegg til dette starter SAP opp et investeringsfond med 155 millioner dollar, rett under 900 millioner norske kroner, som skal brukes for å få opp utvikling av en rekke tjenester og applikasjoner til Hana-plattformen.

SAPs nye initiativ ble presentert på en konferanse i San Francisco tidligere denne uken av Vishal Sikka som er styremedlem i SAP med ansvar for teknologi og innovasjon. Han uttaler til nyhetsbyrået at incentivene selskapet nå gir nye kunder er et sterkt signal om at SAP virkelig vil satse på Hana.

    Les også:

Til toppen