Telenor går tungt inn i Myanmar, kjent for sin unike kulturarv og gullkledde pagoder. Landet var inntil for få år siden lukket for omverden og styrt av en millitærjunta. Den norske telegiganten sier de skal være med å bygge landets digitale fremtid. (Bilde: eGuide Travel/CC/digi.no)

Slik skal Telenor lykkes i Myanmar

Bygger mobilnett til over 50 millioner innbyggere.

Når Telenor nå har fått en landsdekkende mobillisens i Myanmar vil selskapet være med på å bygge opp landets digitale framtid. Det sier Telenor-sjef Jon Fredrik Baksaas.

Telegiganten planlegger at 90 prosent av befolkningen på 60 millioner i Myanmar skal ha tilgang til mobilnettet i løpet av de neste fem årene.

– Mens andre land i Asia har bygget opp sin digitale satsing har Myanmar stått stille. Vi vil måtte bygge opp fra bunnen av det som mange andre tar for gitt, sa Baksaas under en presentasjon av Myanmar-satsingen mandag.

Måten å gjøre dette på er, som i så mange andre asiatiske land, å tilby rimelige kontantkort til befolkningen.

– Myanmar er hovedsakelig et marked for rimelige forhåndskjøpte kontantkort, slo Baksaas fast.

I et land der 75 prosent av befolkningen ikke har tilgang på elektrisitet, og det kun er i de største byene at dekningen er akseptabel, er det klart at Telenor står overfor en stor utfordring.

– Vi har 15 års erfaring fra tilstedeværelse i det asiatiske markedet, og det vil telle mye. Vi må være til stede i gatene, og vi må kunne tilby rimelige kort og tjenester, sier Baksaas.

Telenor planlegger å kunne starte opp sine tjenester som mobiloperatør i løpet av åtte måneder og planlegger å ha 25.000 utsalgssteder operative ved oppstart. Deretter er planen å nå 100.000 i løpet av de neste fem årene, hvor mesteparten, rundt 70.000, skal være steder som kun selger kontantkortene.

Lisensen som Telenor har undertegnet gjelder for 15 år med rett til automatisk fornyelse i ytterligere 15 år. (©NTB)

    Les også:

Til toppen