Slik vil Google satse i Norge

Google har åpnet kontor i Oslo, og ansatt en gammel ringrev innen nettreklame som sjef.

Det har lenge ligget i kortene at den svært populære søkemotoren Google var på vei til Norge. Konkurrentene i Eniro, som eier Kvasir, har allerede forberedt seg på det lenge.

Denne uken åpner Google kontoret i Oslo, og der sitter en ringrev innen nettreklame, Jan Grønbech. Han var tidligere Norges-sjef for reklamenettverket Doubleclick, som siden ble Adlink, og har etter det vært med på å lansere rubrikkannonsenettstedet Zett.no. Den siste tiden har han drevet eget firma, Careplan.

Nå blir det mange lunsjer og seminarer fremover. Grønbech skal ut og informere og misjonere for Googles reklamenettverk.

– Jeg skal aktivt jobbe med de 500 største bedriftene. Det blir mye kundekursing og frokostseminarer fremover. Jeg møter annonsører og forteller hva søk og søkeordsannonsering går ut på, sier Grønbech.

Google har allerede mange norske kunder, som bestiller annonser gjennom selskapets nettside. Grønbech skal ta seg av de større kundene.

– Google består av tre ting, søkemotoren, Adwords og Adsense. Jeg skal primært jobbe med Adwords. Adsense vil også fremover bli håndtert fra Tyskland, sier Grønbech.

Adwords er programmet der man kan kjøpe reklameplass knyttet til at folk søker med spesielle ord eller ordsammensetninger. Adsense er for nettsider som ønsker å bruke Google-teknologi og tjene penger på å bli en del av Googles annonsenettverk.

Google og Grønbech tjener penger på nyttesøk. I samme kategori finner man i Norge selskapene Eniro, som eier kvasir.no og eniro.no, Findexa, med blant annet gulesider.no, og opplysningen1881.no. Grønbech mener likevel disse ikke er hans største konkurrenter.

– Vi ser ikke på spesifikke nettsteder som konkurrenter, men vi konkurrerer om reklamekronene. Dermed blir vel avis og TV våre største konkurrenter, sier han.

Han sier Google samarbeider med både Eniro og Findexa og mener at de har lite overlappende virksomhet, ettersom Google verken driver nummeropplysning eller katalogtjeneste i Norge.

Men i USA har de Google Local, som konkurrerer med katalogtjenestene?

– Det stemmer, men det er ikke planlagt å lansere denne tjenesten i Norge med det første.

Grønbech sitter foreløpig alene i Oslo, men har tre norske medarbeidere som sitter i Dublin på laget. Hvor mange det blir på sikt vil han ikke anslå, men i Sverige er de fem ansatte etter tre måneders drift. Google ansetter mange nye i Europa for tiden. I hele Europa er det omtrent 600 ansatte.

Grønbechs tittel er «Vertical Head» i Google Nordic. Det er en nordisk organisasjon med amerikansk sjef. Grønbech er sjef innen sitt område i Norge, og skal være med på å starte opp i Danmark, men har ikke ansvar for Sverige.

Han mener det er et enormt potensial for nyttesøk i Norge og Norden.

– I USA er 50 prosent av all internettannonsering basert på søkeord. I Storbritannia er det 42 prosent. Jeg er ikke helt sikker, men jeg har fått anslått at det bare er 6-7 prosent i Norge. I Sverige er det ni prosent, sier han.

Han antyder at annonsering basert på søkeord kan komme til å øke til 30–40 prosent relativt fort.

En del av Grønbechs jobb vil gå ut på å optimalisere kundenes kampanjer. Googles prismodell er nemlig laget slik at både annonsør og Google skal ha felles interesse av å gi mest mulig relevante treff for de som søker. For annonsøren går prisen ned ettersom større prosent av de en annonse vises for, klikker på den.

For Google er det kun når noen klikker på en lenke at de tjener penger.

– Google har fullt fokus på at forbrukeren skal finne relevante resultater. Prismodellen er slik at man setter en maksimal klikkpris, men man betaler mindre jo høyere klikkrate man har. Det er summen av pris ganger klikkrate som betyr noe for oss, sier han.

Irrelevante annonser er dermed ikke lønnsomme for Google, så de må bort. Men det er også mange ord som må legges til, som kundene ofte ikke tenker på. Googles folk må hjelpe til med å legge til nye søkeord og fraser, og legge inn ufullstendige setninger og rene stavefeil.

– Vi legger til vanlige feil, slik som «bil til slags», det er det faktisk mange som søker etter, sier han.

Selv har Grønbech bakgrunn fra Doubleclick, et selskap som skrøt av å kunne målrette reklame gjennom sitt Dart-program, men Google er langt bedre, mener han.

– Dette er en aha-opplevelse for meg, som kommer fra bannerannonser og er vant til å skyte med hagle, seir han.

Googles annonser er svært små og lite prangende. De er derfor dårlig egnet for merkevarebygging.

– Vi selger ikke annonser for å gjøre en ny bil kjent, men for å selge den bilen, sier han.

Googles kunder har et ganske annet bruksmønster enn annonsører på for eksempel TV eller i papiraviser.

– Vi har 93 prosent fornyelsesrate, det er langt mer enn de fleste andre. Det er mer som en katalogoppføring, sier han.

Til toppen