Slik vokste Cell seg stor

Få selskaper kan vise til en så aggressiv ekspansjon som det Cell Network har gjennomført. Her får du selskapets noe spesielle historie.

I november 1998 gikk Digital Hverdag sammen med New Media Science. Fusjonen var startskuddet for den oppkjøpsmaratonen som Cell Network i dag er i ferd med å legge bak seg.

Den gangen ofret Bente Sollid, daværende sjef for Digital Hverdag, sitt selskaps navn for å skaffe seg sjefsstolen i det fremtidsrettede New Media Science.

- Det vi gjør nå, er å skape en helt ny organisasjon, og alle ledere går inn i nye, krevende jobber. Dette vil vi gå ut med offentlig om ikke så lenge. Ingen vil bli sagt opp i denne fusjonsprosessen. Tvert om - vi trenger flere folk, og er i ferd med å rekruttere nye mennesker. Ved fusjonstidspunktet er vi rundt 80 ansatte til sammen, og vi kommer til å vokse organisk etter det, sa Sollid til digitoday.no i november 1998.

Veksten fortsatte så i høyt tempo.

Høsten 1999 fusjonerte det svenske konsulentselskapet Cell Consulting Group (hvor blant andre Marcus Bäcklund satt i ledelsen) med Linné Group (et selskap som bl.a. hadde Telenor Venture tungt inne på eiersiden) og norske New Media Science. Resultatet ble Cell Network - et fremtidsrettet og innovativt konsulentselskap "som ledet kampen om fremtiden."

I løpet av 1999 kjøpte så Cell Network opp selskaper som Mousehouse i Danmark, Voove i Frankrike, samt at man opprettet Cell Strategy som et inkubasjonsselskap innenfor Cell-nettverket (Cell hadde opsjon på aksjene i dette selskapet, men brukte dem aldri. I dag er det Adcore som eier Cell Strategy).

I inneværende år kjøpte Cell også opp italienske WEB Internet Marketing Solution samt malaysiske BRG Interactive Digital Media.

Etter en periode med voldsom vekst, både organisk og gjennom oppkjøp, er det så klart for de virkelig store selskapssamennslåingene. Åttende februar i år kom meldingen om at Cell Network skulle gå sammen med konsulentselskapet Mandator.

Mandator ble etablert helt tilbake i 1982. Men det ble ikke skikkelig dreis på sakene før finansmannen Lars O. Pettersson i 1994 kjøpte majoriteten i selskapet. I en omfattende restruktureringsprosess som fulgte i kjølvannet av oppkjøpet, utviklet Pettersson Mandator til å bli et fremtidsrettet, raskt voksende og lønnsomt IT-konsulentselskap. Selskapet hadde hovedfokus i Sverige og Norge.

Like etter at Cell hadde gått sammen med Mandator ble planene om ekspansjon i Europa tatt opp. Cell var nå et meget stort selskap, faktisk et av verdens største innen sitt område. Ikke lenge etter Mandator-fusjonen ble offentliggjort signerer Cell/Mandator en avtale om fusjon med det tyske selskapet Pixelpark.

Det ble til slutt ikke noe av denne fusjonen, noe du kan lese mer om her:Hva gikk galt for Cell/Pixelpark?

Til toppen