JUSS OG SAMFUNN

Sliter med piratkopiering på iPhone

Mange velger å «jailbreake» sin iPhone som et svar på Apples rigide kontroll. Det går utover iPhone-utviklere.

14. jan. 2009 - 08:50

Apple er kjente for å ønske full kontroll på sine produkter og prosesser, og iPhone-utvikling er intet unntak. Selskapet har lagt seg på en ganske rigid linje i forhold til hva de tillater brukerne å installere på sine mobiler, og alt må gå gjennom iTunes og Apple App Store.

Dette har vært til stor ergrelse for mange, men har også vært en stor fordel for små uavhengige utviklingsselskaper. I hvertfall tilsynelatende.

Når utviklerne får sine spill eller applikasjoner godkjent for App Store, får de 70 prosent av alle inntektene som genereres uten å måtte bry seg med prosessene rundt.

Utvikleren James Bossert lagde et iPhone-spill sammen med sin kone. Han hadde store forhåpninger om å tjene gode penger på den, og ble begeistret da han på en enkelt dag hadde fått hele 400 nye brukere. Skuffelsen var derfor stor da han så at bare 12 av disse hadde betalt de 0,99 dollar for applikasjonen.

Det viste seg at en pirat hadde knekt kopibeskyttelsen og lagt ut spillet hans gratis.

For å få svar på sine spørsmål, sendte utvikleren en e-post til vedkommende som hadde knekt kopibeskyttelsen:

Hey

I’m the developer for Whack ‘em All I noticed you’re being given credit for cracking Whack ‘em All and making it generally available for free.

We (just my wife and I) haven’t even made enough money off of this to pay for the iPhone we had to buy to develop it on Just yesterday 40 times more people got your version of the app than bought it off the app store!

I’ve asked some of the sites if they would be willing to take your version of the app offline so that we can make enough money on the app to cover our costs.

I’m curious though why you’re doing this? Would it help if our game were free and we had banner ads?

Thanks!

James

James and Connie Bossert

fairladymedia.com

Reply

I svaret han fikk, kom det frem at piraten var veldig misfornøyd med måten Apple har organisert App Store. Spesielt irritert var han over de mange dårlige spillene og programmene som slapp gjennom systemet, og som det ikke var mulig å prøve på forhånd. Han tok heller ikke på seg ansvaret for de mange piratkopieringene.

As many iPhone and iPod touch owners have discovered, Apple’s iTunes App Store has many flaws which render it useless to the common user. Apple has chosen to allow a multitude of ridiculous, worthless, poorly-represented applications through its “strict” screening process, nearly all written by mediocre programmers with a dream of getting rich quick. Many of these programmers game the reviews system, misrepresent their application in the description, and generally try to swindle the honest buyer. Applications generally do not cost much, but small fees add up. The iPhone/iPod community has wasted so much money on these programs, an epidemic has taken hold where people have simply stopped buying apps they aren’t certain of so they don’t find themselves purchasing yet another waste of a program.

Apple could quite easily solve this problem by implementing a sort of trial period for each application, but they do not. The user is forced to buy blindly without ever getting to try the application first. Appulo.us is a collection of links to allow iPhone and iPod touch users the ability to try out full, unlimited versions of device software before making the decision to buy it.

You cannot accuse me for those 40 people because all of them would have NOT purchased your application anyway. And as said above i only want to give public the change to try out your game before spending their money. I at first did not crack any games but after i purchased a few games which were not as good as the description let me believe i wanted to help others not to waste their money on something which even has no return policy. To solve this problem either talk to Apple to allow trials or as you said, you can release your game on Cydia with ads.

Future emails/responses to /dev/null.

Utvikleren takket for responsen, og fortsatt e-postutvekslingen (les den i sin helhet på bloggen hans her)

Det piratkopierte spillet virker bare på iPhone-mobiler som er såkalt jailbreaked, det vil si at de er åpnet for å legge inn programmer uten å måtte forholde seg til Apples rigide regler. Selv om Apple slår hardt ned på dette, er det i ferd med å bli svært utbredt.

Bossert har tatt lærdom av e-postutvekslingen med piraten, og har bestemt seg for å gi ut en gratis annonsefinansiert utgave. Den vanlige utgaven til 0,99 dollar vil fortsatt bli liggende tilgjengelig i App Store.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.