SLR tapte mot DDS

Tandberg Data kan melde om stadig høyere omsetning av produkter som konkurrerer direkte med båndstasjoner av typen DAT/DDS. I første kvartal i år tok en 15 prosent markedsandel i Europa, men i andre kvartal falt markedsandelen til under 12 prosent. Selskapet er trolig tilbake over 12 prosent i tredje kvartal.

Hewlett-Packard, Seagate og Sony produserer og markedsfører båndstasjoner under betegnelsen DDS/DAT, for sikring av data på mellomstore servere (mid-range markedet). Produktene har vært markedsledene i flere år, og veksten er fremdeles formidabel.

Dersom vi ser på det europeiske markedet for SLR og DAT/DDS vokste det ifølge analyseselskapet IDC med 11 prosent fra første kvartal 97 til første kvartal 98. I andre kvartal var veksten på 57 prosent målt i antall enheter.

I det aktuelle markedet har den største av de tre DDS-aktøren, Hewlett-Packard, en markedsandel på imponerende 65 prosent. For ett år siden var markedsandelen 62 prosent.

I første kvartal hadde Tandberg Data med sine SLR-produkter en markedsandel på 15 prosent med 27.000 enheter solgt i det europeiske markedet. Etter andre kvartal var markedsandelen nede i 11,7 prosent.

IDC forventer at det i tredje kvartal er solgt totalt 214.000 enheter av disse båndstasjonene i Europa. Av dette har trolig Tandberg Data (i følge selskapet selv) solgt 26.000 enheter, eller 12,15 prosent.

I følge Tandberg Data har spesielt SLR5 (4/8 GB) solgt bra de siste kvartalene, med en dobling i antallet solgte enheter fra kvartal til kvartal, og selskapet mener at de tar markedsandeler i dette markedet. SLR er en direkte konkurrent til DDS, hvor DDS3 fra Hewlett-Packard er det mestselgende produktet.

Tandberg Data mener selskapets markedsposisjon ikke er spesielt annerledes utenfor enn i Europa. Omtrent 35 prosent av selskapets salg skjer i Europa.

Til toppen