Det var moro så lenge det varte, men som mange analytikere spådde kunne det ikke vare. Det amerikanske selskapet Free-PC var basert på, som navnet indikerer, å gi vekk PC-er med gratis Internett-tilknytning. Som motytelse måtte brukerne surfe på Internett ti timer i måneden med målrettet reklame rundt sin nettleser.
Les om hvorfor PCer blir billigere:
Free-PC gamblet og tapte på at de kunne dele ut nok maskiner til å skape en markedsplass som kunne finansiere de forholdsvis raske Compaq-maskinene de delte ut. I går offentliggjorde selskapet at de hadde solgt seg til Emachines, en produsent som har ledet kampen om å selge de billigste PC-ene i USA, skriver Wall Street Journal.
Oppkjøpet setter et punktum for utdelingen av maskiner.
Free-PC rakk å dele ut 30.000 maskiner til de mer enn én million kundene som ønsket maskin. Dette kostet selskapet 272 millioner kroner. Én million maskiner ville ha kostet 5,6 milliarder kroner.
Det er ikke kjent hva Emachines betalte for Free-PC. Om og hvordan Emachines skal ta seg betalt for maskiner i fremtiden er uklart. Selskapet forteller at de vurderer å selge maskiner med ferdiginnstallert reklame.