Sluttpakker svekket Mercurys rekordkvartal

Mercury Interactive økte omsetningen med 29 prosent, men resultatet ble 30 prosent dårligere.

Mercury Interactive startet med testverktøy for å avsløre flaskehalser i webapplikasjoner, og profilerer seg nå som leverandør av teknologi for "business technology optimization" ("BTO"), det vil si programvareverktøy som sørger for at forretningskritiske applikasjoner kjører optimalt. Grunnlaget for selskapets framgang er at disse verktøyene kan gi avgjørende forbedringer i ytelse uten å kreve ytterligere investeringer i maskinvare.

    Les også:

Selskapets regnskap for fjerde kvartal viser samme takt i omsetningsvekst som i tredje kvartal, det vil si 29 prosent sammenliknet med samme kvartal 2002, til 152 millioner dollar. Men utgiftssiden i regnskapet økte med nærmere 48 prosent, og gir fjerde kvartal et resultat på 13,1 millioner dollar, tilsvarende 14 cents per aksje, 30 prosent dårligere enn for et år siden.

Lisensinntektene opplevde en beskjeden vekst på 4,2 prosent til 61 millioner dollar, mens abonnementsinntektene ble nesten doblet til 30,5 millioner dollar.

På utgiftssiden merker man seg at kostnadene til salg og markedsføring økte med 33 prosent til 71,4 millioner dollar, mens forskning og utvikling økte med over 50 prosent til 16,4 millioner dollar. Ellers er det 3,9 millioner dollar i avskriving av goodwill, og hele 6,5 millioner dollar i sluttpakker til ledere. Etter det digi.no får vite fra selskapets nordiske avdeling, dreier det seg om sluttvederlag til blant andre Ken Klein som nylig sa takk for seg etter ti år, og til ledere i Kintana som nylig ble overtatt av Mercury Interactive.

For inneværende kvartal varsler Mercury en omsetning i intervallet 145 millioner dollar til 155 millioner, det vil si 31 til 40 prosent mer enn i samme kvartal i fjor. Resultat per aksje ventes mellom 12 cents og 18 cents, mot 20 cents i samme kvartal i fjor.

Til toppen