«Smart» markedsføring ga rakettvekst

Årets billigste nettbutikk skriver falske produkt-anmeldelser som «fattigmannstrøst».

Nettbutikken Amentio er ikke blant de mest kjente varehusene på nettet, men har opplevd en enorm omsetningsvekst de siste årene.

Amentio selger i all hovedsak elektronikkvarer, pc-er, datautstyr, foto, video og hvitevarer. De er kåret til Norges billigste nettbutikk i en kåring av nettstedet hardware.no.

Driftsinntektene har vokst fra 1,8 millioner i 2004 til 118,5 millioner kroner i 2007. Det utgjør en omsetningsvekst for perioden på utrolige 6478 prosent. I år tror selskapet de når 250 millioner.

Rakettveksten har ført virksomheten helt til topps på Dagens Næringslivs kåring av Gaselle-bedrifter i Sør-Trøndelag.

Selskapet innrømmer i en artikkel i dagens DN at de har drevet det som må kunne kalles svært kreativ markedsføring.

Amentio-sjef Are Sørum Langås forteller at Amentio-ansatte har skrevet falske produktomtaler i forskjellige diskusjonsfora og undertegnet som Amentio-kunder, uten at han har dårlig samvittighet av den grunn.

Videre sier Langås at de annonserer med Googles Adsense-program på konkurrentenes oppslagsord, en praksis som er omdiskutert. Det tillates av Google, men mange opplever dette som etisk betenkelig.

- Hvis kunder søker etter netthandelen MPX i Google, vil de få opp linken til vår hjemmeside rett under linken til MPX. Vi vet at vi har fått endel kunder på dette viset - at de i stedet har klikket seg inn hos oss, forklarer han til Dagens Næringsliv.

Ledelsen i Amentio innrømmer at de får mange telefoner fra kunder som har trodd de handlet hos MPX, helt til de så deres firmanavn når varene kom.

Langås kaller praksisen for «fattigmannstrøst», og noe de bedriver fordi de ikke har hatt råd til annen markedsføring.

Oppdatert: Amentio hevder å ha blitt feilsitert i papirutgaven av Dagens Næringsliv, og DN.no har i sin nettartikkel fjernet det aktuelle sitatet. digi.no har i etterkant av dette intervjuet Amentio i en ny sak.

Til toppen