– Å være en ekte lidenskapelig supporter er fysiologisk, det har ingenting å gjøre med hvor mange kamper du har vært på eller hvor i verden du befinner deg. Det er det som forener oss, og nå har vi data som beviser det, sier Chintan Pantel, teknologisjef i Cisco i Storbritannia i et innlegg på klubbens hjemmesider.
Sammen med Cisco lanserer nemlig Manchester City klubbens første smarte supporter-skjerf, «the connected scarf» som skal koble supporterne tettere til klubben, eller i hvert fall tettere til klubbens database.
Gjennom å analysere hvordan fans har det i ulike deler av kampen, skal klubben i fremtiden kunne skape mer «kuraterte og skreddersydde opplevelser».
Hva det betyr i praksis er fortsatt uklart.
![skjermbilde connected scarf <i>Skjermbilde: Mancity.com</i>](https://images.gfx.no/780x/2735/2735612/skjermbilde%2520connected%2520scarf.jpg)
Sensorteknologi
En sensormodul fra EmotiBit har blitt utstyrt med pulsmåler, termometer, gyroskop og en EDA-sensor (Electrodermal Activity sensor), og satt inn i midten av skjerfet.
Når skjerfet legges rundt halsen, kommer sensormodulen i kontakt med huden i nakken. Dermed samles data om bevegelse, hjerterytme, hudtemperatur, og svette.
Det gir statistikk om hvor engasjerte fansen er i det som skjer på banen, og ifølge City om hvordan «sann lidenskap manifesterer seg gjennom øyeblikk av glede, nervøsitet, spenning, og mye mer».
Klar fra neste sesong
Seks livslange city-fans var invitert for å teste skjerfet i forbindelse med lanseringen, og denne sesongen er det ifølge Reuters kun noen få inviterte fans som får bruke skjerfet.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Først neste sesong skal skjerfet være tilgjengelig for alle cityzens som holder pusten, river seg i håret eller roper ut i glede i stua, på puben eller på stadion.
Fortsatt usikkerhet
Ellers er det tynt med informasjon om skjerfet.
Hvordan klubben i praksis skal lagre og bruke det som må regnes som ganske sensitive persondata, er vanskelig å lese ut av lanseringen.
Klubben gir heller ingen informasjon om hva skjerfet kommer til å koste, hvordan det skal lades og vaskes, og om det skal knyttes til noen form for personlig profil.
Det er med andre ord for tidlig å si hvordan skjerfet vil fungere i bruk og om det faktisk blir å se over skuldrene på gjennomsnitts-supporteren i nærmeste fremtid.
![Anders Rodem håper at oversikten «bidrar til å sikre at neste års studenter er mer forberedt på at en kontrakt ikke nødvendigvis betyr sikkerhet», skriver han i et innlegg på Linkedin tirsdag morgen.](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837553/svarteliste%2520konsulenter.jpg)
Reagerer på «svarteliste» for konsulenthus: – Vi er ikke ute etter å ta noen