FORBRUKERTEKNOLOGI

Smart supporterskjerf skal måle fansens følelser

Når supporterskjerfet 2.0 snart legges over nakken på ihuga City-fans, kan klubben samle data om hver frysning, tåre og gledesrop.

Nervøsitet, spenning og gledesutbrudd. Manchester City skal måle fansens fysiologiske reaksjoner på kampene.
Nervøsitet, spenning og gledesutbrudd. Manchester City skal måle fansens fysiologiske reaksjoner på kampene. Foto: Peter Cziborra/NTB
14. aug. 2022 - 18:00

– Å være en ekte lidenskapelig supporter er fysiologisk, det har ingenting å gjøre med hvor mange kamper du har vært på eller hvor i verden du befinner deg. Det er det som forener oss, og nå har vi data som beviser det, sier Chintan Pantel, teknologisjef i Cisco i Storbritannia i et innlegg på klubbens hjemmesider.

Sammen med Cisco lanserer nemlig Manchester City klubbens første smarte supporter-skjerf, «the connected scarf» som skal koble supporterne tettere til klubben, eller i hvert fall tettere til klubbens database.

Gjennom å analysere hvordan fans har det i ulike deler av kampen, skal klubben i fremtiden kunne skape mer «kuraterte og skreddersydde opplevelser».

Hva det betyr i praksis er fortsatt uklart.

skjermbilde connected scarf <i>Skjermbilde:  Mancity.com</i>
skjermbilde connected scarf Skjermbilde:  Mancity.com

Sensorteknologi

En sensormodul fra EmotiBit har blitt utstyrt med pulsmåler, termometer, gyroskop og en EDA-sensor (Electrodermal Activity sensor), og satt inn i midten av skjerfet.

Når skjerfet legges rundt halsen, kommer sensormodulen i kontakt med huden i nakken. Dermed samles data om bevegelse, hjerterytme, hudtemperatur, og svette.

Det gir statistikk om hvor engasjerte fansen er i det som skjer på banen, og ifølge City om hvordan «sann lidenskap manifesterer seg gjennom øyeblikk av glede, nervøsitet, spenning, og mye mer».

Klar fra neste sesong

Seks livslange city-fans var invitert for å teste skjerfet i forbindelse med lanseringen, og denne sesongen er det ifølge Reuters kun noen få inviterte fans som får bruke skjerfet.

Først neste sesong skal skjerfet være tilgjengelig for alle cityzens som holder pusten, river seg i håret eller roper ut i glede i stua, på puben eller på stadion.

Fortsatt usikkerhet

Ellers er det tynt med informasjon om skjerfet.

Hvordan klubben i praksis skal lagre og bruke det som må regnes som ganske sensitive persondata, er vanskelig å lese ut av lanseringen.

Klubben gir heller ingen informasjon om hva skjerfet kommer til å koste, hvordan det skal lades og vaskes, og om det skal knyttes til noen form for personlig profil.

Det er med andre ord for tidlig å si hvordan skjerfet vil fungere i bruk og om det faktisk blir å se over skuldrene på gjennomsnitts-supporteren i nærmeste fremtid.

Iterate har ikke sagt opp nyansatte, forteller daglig leder Rune Larsen. Likevel tagger "svartelisten" selskapet med at de har sagt opp internship og nyansatte. Skjermbilde<span style="font-style: italic; color: rgb(75 85 99/var(--tw-text-opacity)); font-size: 0.875rem;">: Konsulentkarma.no</span>
Les også

Reagerer på «svarteliste» for konsulenthus: – Vi er ikke ute etter å ta noen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.