Smartcall-eier kastet kortene

Smartcall slet med store underskudd og nå har eierne solgt selskapet til UPC som får 35.000 nye kunder.

Smartcall slet med store underskudd og nå har eierne solgt selskapet til UPC som får 35.000 nye kunder.

UPC har i en tid forhandlet med boligselskapet Obos om å kjøpe Smartcall og nå er oppkjøpet et faktum.

UPC annonserte i dag at selskapet har kjøpt SmartCall fra aksjeeierne. SmartCall har kunder i Oslo-regionen, Asker, Buskerud, Bergen og Trondheim, og tilbyr en produktportefølje med kabel-TV, bredbånd- og telefonitjenester.

UPC ble kontaktet av eierne i SmartCall, OBOS og Investra, for en tid tilbake. De ønsket å selge SmartCall til en industriell aktør som kunne videreutvikle selskapet.

Smartcall leverer kabel-TV, telefoni og bredbånd til boligsammenslutninger i Norge. Selskapet har i dag 22.800 TV-kunder, 3800 bredbåndskunder og 8500 telefonikunder.

Årsaken til salget er klar, eierne måtte få stoppet tapene. Smartcall omsatte for 58 millioner i 2004, årsresultatet viste et regnskapsmessig underskudd på 10,6 millioner kroner.

OBOS gikk inn i SmartCall i 2000 med ønske om å styrke konkurransen i telemarkedet. Denne målsettingen er nå nådd, og man ønsker å selge selskapet da man ikke lenger ser det som nødvendig å videreføre sitt eierskap.

- Dagens marked er et helt annet med mange leverandører. For oss var det naturlig å selge SmartCall til en profesjonell aktør som eier egne nett. UPC har i dag kompetansen, midlene, og produktene som skal til, sier konsernsjef Martin Mæland i OBOS.

Ved slutten av 2004 hadde UPC Norge 486,600 husstander som kunder. Dette inkluderer 341,000 TV-kunder, 35,400 digital-TV kunder, 48,500 bredbåndsinternett-, og 22,900 telefoni kunder.

Til toppen