Konkurransen på digitale forbruksartikler tilspisser seg, og nye aktører presser prisene kraftig.
Tidligere har både Coop, Rimi og Smartclub begynt å selge forbruker-elektronikk og IT-produkter, men nå går Smartclub et hakk videre. Selskapet har i det stille åpnet en nettbutikk med en rekke av sine varer, blant annet IT- og teleprodukter.
Forsiden av Smartclubs hjemmesider er ikke forandret så mye, men når man nå trykker på for eksempel data, kommer man til en nettbutikk .
Utvalget er ikke helt enormt og gjenspeiler det Smartclub selger i butikkene sine. Men kundene kan kjøpe både Apple-produkter, skriver, trådløst nettverk og en bærbar PC.
Nettbutikk-sjef Gustav Sverdrup-Thygeson forteller til digi.no at Smartclub Elektro nå blant annet er blitt en autorisert Apple-forhandler.
Han tror Smartclub har spesielt gode forutsetninger til å bli betraktet som en spennende forhandler nettopp fordi kjeden tiltrekker seg mange kunder.
Bare Smartclub på Alnabru blir årlig besøkt av rundt to millioner kunder. I tillegg finnes butikker i Trondheim, Råde, Sofiemyr og til sommeren på Slependen.
Selskapet markedsfører seg også tungt med store bilag i en rekke av landets aviser.
SmartClub Elektro har i tillegg forhandleravtaler med Philips og Sony. Butikken vil fortsatt satse på partikjøp, som kan presse prisene godt under de tradisjonelle utsalgsstedene.
I desember startet butikkjeden med salg over nett, og Sverdrup-Thygeson melder om en utrolig bra respons. Kjeden lokker med gratis frakt av pakker under 35 kilo.