ANALYSER

Smarte mobiler og brett stod for all vekst

Men pc-en forsvinner ikke med det første.

Det er fortsatt uklart om Windows 8 vil ha noen særlig effekt på salget av pc-er.
Det er fortsatt uklart om Windows 8 vil ha noen særlig effekt på salget av pc-er. Bilde: Marius Jørgenrud
Harald BrombachHarald BrombachNyhetsleder
22. feb. 2013 - 15:30

IDC kom i går med en rapport om markedsutviklingen for det selskapet kaller smart, tilknyttede enheter, noe som omfatter nettbrett og smartmobiler, samt bærbare og stasjonære pc-er. Selv om produktkategoriene har ulike formfaktorer og funksjonalitet, har enhetene også mye felles. Samtlige gir tilgang til Internett-resurser og installasjon av brukervalgt programvare. Produktene i tre av de fire kategoriene kan dessuten bruker trådløst og mobilt.

Det er ingen tvil om at det har vært og fortsatt foregår en kraftig vekst i salget av smartmobiler og nettbrett. Det som er mer uklart, er om dette skjer på bekostning av pc-salget. For veksten for de to relativt nye produktkategoriene er svært mye høyere enn reduksjonen i salget av pc-er. I fjor sank pc-salget med 3,7 prosent, mens veksten for nettbrett og smartmobiler var på henholdsvis 78,4 og 46,1 prosent.

Ryan Reith i IDC sier i en pressemelding at smartmobiler og nettbrett vokser med en takt som det ikke er realistisk at pc-en kan holde tritt med. Dette skyldes dels prisen på de ulike produktene, men også levetiden.

Salgstall for produktkategoriene smartmobil, nettbrett og pc i 2012, sammenlignet med 2011. Tallene er oppgitt i millioner enheter. <i>Bilde: IDC</i>
Salgstall for produktkategoriene smartmobil, nettbrett og pc i 2012, sammenlignet med 2011. Tallene er oppgitt i millioner enheter. Bilde: IDC

– Den gjennomsnittlige salgsprisen for et nettbrett ble i 2012 redusert med 15,0 prosent til 461 dollar, og vi venter at denne trenden vil fortsette i 2013. Gjennomsnittsprisen på smartmobiler er enda lavere, 408 dollar. Vi regner med at smartmobiler vil fortsette å ha en kortere livssyklus enn pc-er i årene som kommer på grunn av pris, bruksmønster og den generelle størrelsen på enhetene, sier Reith.

De fem største leverandørene av produkter i samlekategorien «smart connected devices» i fjerde kvartal av 2012. Tallene er oppgitt i millioner enheter. <i>Bilde: IDC</i>
De fem største leverandørene av produkter i samlekategorien «smart connected devices» i fjerde kvartal av 2012. Tallene er oppgitt i millioner enheter. Bilde: IDC

I 2011 var Apple den klart største leverandøren av slike produkter, men Samsung kom i fjor i voldsom fart og inntok dermed førsteplassen med klar margin. Det er fortsatt langt ned til Lenovo på tredje plass, noe som skyldes at det kinesiske selskapet ikke er noen stor leverandør av smartmobiler og nettbrett. Men selskapet hadde i fjor en kraftig vekst i leveransene av nettopp smartmobiler, fra 3,7 millioner i 2011 til 23,7 millioner i 2012.

Bak Lenovo følge HP og Dell, som begge opplevde fall i antallet leverte enheter. Dell står faktisk i fare for å bli passert av Sony, som viste brukbar vekst i fjerde kvartal, men ikke nok til å henge med det totale markedet.

De fem største leverandørene av produkter i samlekategorien «smart connected devices» i hele 2012. Tallene er oppgitt i millioner enheter. <i>Bilde: IDC</i>
De fem største leverandørene av produkter i samlekategorien «smart connected devices» i hele 2012. Tallene er oppgitt i millioner enheter. Bilde: IDC

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.