BEDRIFTSTEKNOLOGI

SmartSuite vil konkurrere på pris og Internett

- Selv om Microsoft dominerer markedet med sin Office, tjener Lotus gode penger på SmartSuite selv om vi konkurrerer på pris, sier produktansvarlige Mark Ryan i Lotus.

Eirik Rossen
24. sep. 1998 - 16:56

Den siste utgaven av SmartSuite, kjent som Millenium, ble gjort tilgjengelig på det amerikanske markedet i juni i år. Norsk er dessverre ikke blant de prioriterte språkene, og Jorulf Beitland i Lotus Norge antar vi må vente til november før vi får denne kontorpakken på vårt eget språk.

Mark Ryan innrømmer uten videre at det selges tre av Microsofts Office-pakker for hver av Lotus' SmartSuite-pakker. Men nummer to i et så stort marked tjener også gode penger. Den tredje konkurrenten, Corel WordPerfect, regner han ikke med i det hele tatt lenger.

Ryan har en rekke salgsargumenter som vi Office-brukere gjerne kan tenke videre over.

- Vi har lagt oss svært tett opp til Office i grensesnitt og dokumentformat. SmartSuite-millenium kan lagre til de samme formatene som applikasjonene i Office-pakken, og vi kan også tilby samme menystruktur. På den andre siden er makro-egenskapene tilstrekkelig ulike til at man ikke risikerer å få med seg eventuelle makrovirus hvis man skulle åpne et infisert Word-dokument i SmartSuite-tekstbehandleren WordPro. Når man er nummer to i markedet kan man ikke gjøre seg inkompatibel med markedslederen. Men noen ting kan vi gjøre bedre.

Forbedringene i regnearket 1-2-3 er også beregnet på å sikre kompatibilitet med Excel.

- Vi har 40 nye @-funksjoner og støtte for 64.000 rader.

På den mer positive siden understreker Ryan at nye lisensstrukturer gjør at Lotus utkonkurrerer Microsoft på pris.

- Store organisasjoner sparer rundt hundre dollar per bruker. Ganget med 20.000 brukere er denne prisforskjellen signifikant.

Det siste avgjørende i argumentrekken gjelder utvidet funksjonalitet. SmartSuite har sitt eget websted-verktøy, FastSite, som kan brukes på egen hånd eller sammen med andre verktøy for å opprette, vedlikeholde og publisere nettsteder. Hensikten er ikke å erstatte mer avanserte produkter som FrontPage, men å tilby noe som er enklere i bruk, slik at vedlikeholds- og publiseringsarbeid kan fordeles nedover i kompetansekjeden. En interessant egenskap er evnen til å automatisere konverteringen av rekker av dokumenter til html.

Lotus har også lansert et alternativt dokumentformat til html, mest beregnet på intranett. Formatet heter jDoc, en forkortelse for "Java document". Poenget er at dokumentet utstyres med en javasnutt som gjør at dets opprinnelige utseende, med grafikk, tabeller og tekst, kan gjengis direkte i en nettleser. Ryan beskriver jDoc som et alternativ til pdf-formatet til Adobes Acrobat, med den fordelen at du ikke trenger en egen applikasjon for å se dokumentet.

Engelsk-talende kan glede seg over at IBMs ViaVoice talegjenkjenning er innlemmet i SmartSuite. Dessverre er det ennå ingen som har tatt opp hansken og utviklet ViaVoice på norsk.

Til slutt kan det nevnes at Lotus har lagt opp til at SmartSuite-applikasjoner kan brukes som klienter til SAP og andre kritiske bedriftsapplikasjoner.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.