RESULTATERFINANS

Smell for Dell

Kundene har satt seg på gjerdet.

Bedriftskundene har satt seg på gjerdet og forbrukerne velger Apple. Det er hovedårsaken til at Michael Dell ikke klarer å innfri forventningene og leverer svakere resultater.
Bedriftskundene har satt seg på gjerdet og forbrukerne velger Apple. Det er hovedårsaken til at Michael Dell ikke klarer å innfri forventningene og leverer svakere resultater. Bilde: Tony Avelar/Bloomberg/Getty Images/All Over Press
23. mai 2012 - 09:25

PC-markedet er utfordrende fortiden og de store maskinvaregigantene melder om lavere vekst, presset lønnsomhet og lite kjøpevillige kunder. Dell er intet unntak. Tirsdag kveld leverte selskapet resultater som var langt lavere enn hva analytikerne hadde forventet.

Også da selskapet fremla tall for sitt regnskapsmessige fjerdekvartal i februar kunne de skuffe markedet.

I sitt regnskapsmessige første kvartal kunne Dell melde om et nettoresultat på 635 millioner dollar, mot 945 millioner dollar samme kvartal året før. Salgsinntektene falt med fire prosent til 14,4 milliarder dollar, melder Dell.

Bruttomarginen, det som er igjen av salgsinntektene etter at produksjonskostnaden er trukket ifra, endte på 21,3 prosent i første kvartal. Samme periode i fjor var denne på 22,9 prosent.

Omsetningen for inneværende kvartal er heller ikke noe å skryte av for Dell. De forventer å selge for et sted mellom 14,7 og 15 milliarder dollar. Dette er lavere enn hva analytikerne forventet og sammen med de svake resultatene førte det til at aksjekursen til Dell raste hele 13 prosent i den uoffisielle etterhandelen på Nasdaq-børsen tirsdag kveld.

Gruünder og toppsjef, Michael Dell, uttalte på en telekonferanse med investorer tirsdag at de store kundene har utsatt sine innkjøp. Han varslet også at salget av PCer vil forbli svakt i tiden som kommer ettersom bedrifter ikke vil kaste seg over Microsofts nye operativsystem Windows 8.

– Vi fortsetter å endre miksen av vår virksomhet i dette krevende forretningsklimaet. Våre bedriftsløsninger og tjenestesalg står nå for 50 prosent av bruttomarginen og vi vil fortsette å gjøre investeringer for å opprettholde fremgangen, sier finansdirektør Brian Gladden i en kommentar til resultatene.

Det er særlig mot forbrukermarkedet Dell opplever en kraftig nedgang i inntektene. Her falt omsetningen 12 prosent fra første kvartal i år målt mot i fjor. Her er konkurransen fra Apple åpenbar, ettersom salget av bærbare PC-er har falt i konkurransen med iPad.

    Les også:

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.