Sminker Bing med HTML5

Microsoft får skryt av Google for satsingen på standarder.

Med brask og bram lanserte Microsoft denne uken beta-utgaven av nettleseren Internet Explorer 9.

Selskapet sier de nå satser sterkt på webstandarder, maskinvareakselerasjon og HTML5, noe som ble gitt mye oppmerksomhet under en direkteoverført sending fra San Francisco, og senere i reportasjen DIGI-TV gjorde med deres norske teknologieksperter.

Presentasjonen ga også et innblikk i hva dette vil medføre av endringer i Microsofts søkemotor Bing.

Jeff Henshaw, gruppeleder for Bing-avdelingen demonstrerer i denne filmsnutten (krever Silverlight) hvordan Bing har lagt inn maskinvareakslerert HTML5 for å forbedre søkeopplevelsen.

Her går det frem at de nå innfører video i bakgrunnen. Allerede på søkemotorens forside kan du vente deg levende bilder. I demonstrasjonen vises dette frem i form av bølgeskvulp på stranda.

De ser også for seg å gjøre «spennende nye ting» med stillbilder. Eksempelet som blir brukt er enorme jpeg-bilder der brukeren selv kan zoome ut og inn.

Hvorvidt dette er unødvendig jåleri eller et skritt i riktig retning vil naturligvis være gjenstand for diskusjon.

Enkelt å lage

Microsoft understreker hvor enkelt det er å utvikle slike løsninger med HTML5. Henshaw sier i videoen at både videointegrasjonen (H.264) og bildezoomen ble skrevet på mindre enn en arbeidsdag, og at teknologien som benyttes utelukkende er basert på webstandarder.

Navigeringen blant fanene i Bing, samt bildesøket får dessuten jevne, animerte overganger, uten bruk av Ajax-scripting. Også dette er basert på maskinvareakselerasjon. Det oppgis at den store fordelen med dette et at fram- og tilbakeknappene i nettleseren ikke hindres.

- Dette er virkelig en stor fordel for webutviklere, fastslår Jeff Henshaw.

Microsoft viste også frem animert værvarsel rett i søkeresultatene. Dette vil typisk dukke opp relatert til søket ditt, for eksempel ved søk etter «San Francisco Weather».

Det understrekes at ingen av utbedringene krever nedlastninger eller nettleserutvidelser (plugins) av noe slag.

Dette er interessant. Microsoft har tidligere benyttet sitt eget multimedieformat Silverlight ved enkelte funksjoner i Bing. At formatet ikke nå ikke brukes (eller blir nevnt) kan sees i sammenheng med spekulasjonene om at det foregår en fraksjonskrig i selskapet om forholdet mellom HTML5 og Silverlight.

Skryt fra Google

Bak innovasjonene Microsoft nå kommer med i sin nettleser - og nettsider - ligger det et uttalt ønske om at nettjenestene skal føles og oppleves mer som applikasjoner i operativsystemet.

Ifølge Financial Times gir Google nå skryt til rivalen for deres satsing på standarder, og for at konkurrenten gir gass med innovasjon innen webteknologi.

Microsoft er naturligvis ikke alene om å satse på HTML5 og maskinvareaksellerasjon i nettleseren. Både Google, Opera og Mozilla har lovet det samme.

Nettleserkrigen blusset som kjent opp igjen for noen år siden, og nå er det duket for en skikkelig kamp om hvem som gir brukerne den beste grafikkytelsen fremover.

Norsk Bing drøyer

Microsoft sier de vil rulle ut de nye egenskapene i Bing i en forhåndsversjon i løpet av en måned.

Men dette gjelder bare den amerikanske utgaven. Dessverre er det ingen fastsatt dato for når Bing lanseres i andre lands språkdrakt.

Bing ble lansert i USA for godt over ett år siden, mens søkemotoren i andre land fremdeles bare er gamle Live Search i ny innpakning.

Det er likevel mulig også for norske brukere å oppleve forskjellen, ved å velge USA som land i menyen øverst til høyre i nettjenesten. Og det er virkelig stor forskjell.

USA-Bing har fasettert søk og en semantisk motor, prissammenlingingstjenester, og en rekke andre berikelser - mer i tråd med det Google selv tilbyr alle.

    Les også:

Til toppen