BEDRIFTSTEKNOLOGI

SMS-meldinger tilbake til gammelt nivå

Telenor Mobils RingKontant-kunder ser ikke ut til å ha mistet lysten - eller evnen - til å benytte tekstmeldingstjenesten, selv om det nå koster en krone og femti øre per melding. Over én million meldinger gikk gjennom systemet fredag.

Frode Eriksen
23. nov. 1998 - 14:13

Nærmere bestemt 1 million og 80.000 GSM tekstmeldinger gikk gjennom Telenor Mobils nett fredag den 20. november. Det er 630.000 flere enn fredagen før, men likevel mindre enn halvparten av antall meldinger før stengingen den 19. oktober da det gikk 2,35 millioner meldinger gjennom systemet, opplyser informasjonsdirektør i Telenor Mobil, Elisabeth H. Gjølme til digi.no.

Telenor Mobil har nå en krone og femti øre av RingKontant-kundene for å sende en tekstmelding. Tross dette kan det virke som om flere av tekstmeldingsbrukerne har vendt tilbake til Telenor Mobil etter at selskapet stanset denne tjenesten som gratistjeneste for kontantkortkunder i midten av oktober.

Den enorme interessen i bruken av tekstmeldinger tok Telenor Mobil på senga, og belastet systemene såpass at selskapet valgte å stenge tekstmeldingstjenesten, blant annet for å bedre kapasiteten, men ikke minst for å installere et faktureringssystem for kontantkundenes tekstmeldinger. Hele ti millioner tekstmeldinger ble distribuert i første uke i oktober.

Da NetCom lanserte sin tekstmeldingstjeneste for kontaktkortkunder i sommer hadde selskapet allerede fakturasystemet på plass, noe som gjorde at selskapet fra første stund kunne ta betalt for sine SMS-meldinger (short message service), nærmere bestemt halvannen krone.

Faktureringssystemet var ikke installert hos Telenor Mobil som valgte å lansere sine tekstmeldinger for kontankort-brukere (som hos Telenor Mobil heter RingKontant) som en gratistjeneste i sommer. I forbindelse med lanseringen ble det imidlertid gitt svært uklare og ulike meldinger til kundene om hvor lenge det skulle være gratis. Mange av kundene fikk beskjed om at tjenesten skulle være gratis ut året.

Det ble den imidlertid ikke, for 20. oktober stengte Telenor Mobil gratis-tjenesten for denne kundegruppen, før meldingstjenesten altså var åpen igjen for alle brukerne på fredag.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.