Responsraten er på formidable elleve prosent, og den gjennomsnittlige kampanjekostnaden er lav, med et snitt på under 190.000 kroner.
NetCom vil reservere alle kundene mot SMS-spam
Nå kan du reservere deg mot å få reklame på mobilen
Min første tekstmelding
Sex-tomten utestengt fra SMS
Forbrukerrådet krever at Telenor tar ansvar for mobil-spam
Videre har 12 prosent testet SMS-markedsføring, mens hele 56 prosent sier de kommer til å ta i bruk slike kampanjer i løpet av neste år. Innen den tid vil markedsførerene ha satt av i gjennomsnitt sju prosent av budsjettene sine til slik markedsføring, mener Forrester.
Dette gjelder både engangs-kampanjer, enten de er "push" eller "pull", det vil vel si uoppfordret reklame eller kampanjer med deltagelse og påmelding, eller pågående dialog-markedsføring via mobilen.
På verdensbasis sendes det i underkant av én milliard tekstmeldinger om dagen, men GSM Association tror vi raskt kommer opp milliarden.
Det er Europa og spesielt Skandinavia som har vært i forkant av utviklingen på SMS, og dermed er det sannsynlig at SMS-reklamen først vil få stor utbredelse her i forhold til andre territorier.
Det ble likevel bråk da tusenvis av mobilbrukere fikk SMS-reklame fra "sex-tomten". Det viste seg at en svensk nettbutikk ville reklamere for sine tjenester overfor norskingarna, men Telenor gikk etter hvert inn og stengte sex-tomten ute fra nettet sitt.
SMS-spam kommer uansett under de nye reglene for uoppfordret reklame, og det går an å reservere seg mot denslags ved å ty til reservasjonsregisteret i Brønnøysund.
NB! Forbrukerombudets Bente Øverli opplyser at det er litt andre regler som gjelder for SMS enn for annen markedsføring.
Markedsføringslovens § 2b fastslår blant annet at det er forbudt for næringsdrivende å rette markedsføringshenvendelser via e-post og SMS til forbruker uten at det er innhentet et samtykke på forhånd, skriver hun i en e-post til digi.no. Så det er bare å glemme å SMS-spamme vilt, det må samtykke til, bare så det er sagt.