Det har lenge vært ulovlig å sende uønsket epost-reklame til privatpersoner og 1. februar ble det også forbudt å sende epost til folks epost-kasser på jobb. Men det finnes et smutthull, det har Ecom Nordic oppdaget.
Forbudet gjelder bare fysiske personer, men det finnes mange andre typer epost-adresser, blant annet alle typer fellesadresser og adresser som post@bedrift.no. Disse er det lov å sende reklame til og alle denne eposten blir lest av en eller annen person.
Dette forteller Morten Wien, markedsføringanvarsling i Ecom Nordic til digi.no. Han forklarer også at man også kan sende reklame til alle epost-adresser som er lagt inn under kontaktinformasjon for bedriften i Brønnøysund-registeret. Det hjelper ikke om bedrifter har registert personlige epost-adresser her, denne adressen er bedriftens felles kontaktpunkt.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1137,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ecom Nordic sender nå ut et tilbud til bedrifter om å spre deres reklame til alle disse adressene - og Ecom Nordic har selvfølgelig sendt tilbudet nettopp til de 110.000 epost-adressene.
Tilbudet som blant annet digi.no mottok på vår felles epost-adresse redaksjon@digi.no forfekter fordelene med epost-reklame:
Ditt budskap til 110.000 beslutningstakere? Har du et produkt eller en tjeneste du skal selge? I en kampanjeperiode kan vi nå sende ut din reklame til 110.000 e-postadresser til kun kr. 4.990,- les mer her. Skal man sammenligne e-post markedsføring med tradisjonell DM (ett papirark i postkassen), regner man ca 2-3 kr pr ark inkludert portoutgifter. Ved en utsending på f.eks. 10 000 stk. koster dette kr. 20-30 000,-
- Vi har sjekket dette med Forbrukerombudet og de har ikke klaget på noe, sier Wien til digi.no.
- Men er ikke dette bare et smutthull, dette fremstår som reklame for ren spamming, spør digi.no.
- Vi ser at enkelte kan oppfatte det slikt og legger derfor inn en lenke i alle eposter vi sender for folk som vil reservere seg, sier Wien til digi.no.
Når digi.no spør om hvor listen med de 110.000 epost-adressene kommer fra, får vi et oppsiktsvekkende svar: Den har Ecom Nordic kjøpt av Findexa, selskapet som lager og eier telefonkatalogene og Gule Sider.