Voss-baserte Nordisk Språkteknologi (NST) har fått en amerikansk konkurrent, men systemet fra Voss er smartere.
Begge de to norske flyselskapene har fått hvert sitt nye stemmestyrte billettsystem denne uken. Braathens har valgt NST-systemet, men dette mer avanserte systemet er ikke i drift enda. SAS åpner sitt enklere system i dag.
Der kan ungdommer få informasjon om tidstabell, ankomst- og avgangsinformasjon, samt plassopplysning direkte på telefonen. Nummeret, 810 03 300, åpner senere i dag.
Men SAS-systemet forstår egentlig ikke norsk. Amerikanske Nuance sier deres system forstår norsk, men det tolker bare 30.000 enkelt-ord og gjør ikke noe gramatikk-analyse.
- Vi har lært opp systemet til hva det skal godta ved hvert valg. Vi trenger ikke full tekstgjenkjenning, sier Jan Egil Korsvik, produktansvarlig i SAS.
NSTderimot, har utviklet systemer som kan håndtere hele det norske språket.