Sosiale medier

Snapchat-annonser vekker bekymring hos Forbrukertilsynet

Forbrukertilsynet advarer om nye Snapchat-annonser, og mener de kan være i strid med markedsføringsloven. 

Reklame i sosiale medier kan fremstå som personlig innhold, noe som gjør det vanskeligere – spesielt for barn – å skille mellom kommersielle budskap og vanlige meldinger.
Reklame i sosiale medier kan fremstå som personlig innhold, noe som gjør det vanskeligere – spesielt for barn – å skille mellom kommersielle budskap og vanlige meldinger. Foto: Beate Oma Dahle/NTB
4. juli 2025 - 07:21

I løpet av våren har flere norske brukere oppdaget en ny type reklame i meldingstjenester som Snapchat, Instagram og Messenger. Annonsene dukker nemlig opp som meldinger i innboksen.

Forbrukertilsynet advarer mot nå mot denne formen for markedsføring, som de mener kan være i strid med markedsføringsloven, opplyser ABC Nyheter.

– Vi forstår godt at folk reagerer på å få reklame rett inn i meldingsinnboksen, midt blant meldinger fra venner og familie, sier Nina Elise Dietzel, underdirektør for tilsynsavdelingen til Forbrukertilsynet.

Ifølge lovverket omfattes direktemeldinger med reklame av spamforbudet, som krever at brukeren aktivt har samtykket til å motta slike henvendelser.

– Det holder ikke med vage merkinger som «ad» eller «spons». Reklame må være tydelig merket og lett forståelig også for yngre brukere, heter det i tilsynets vurdering, forklarer underdirektøren.

Digitaliserings- og forvaltningsdepartementet har nylig sendt et utkast til lov om digitale tjenester på høring. Loven vil stille strengere krav til tek-giganter som Google, Meta, Tiktok og Amazon.

Oslo universitetssykehus Ullevål er blant sykehusene som er rammet av IT-problemer.
Les også:

Pasientjournaler er tilgjengelige igjen etter feil

Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.