FORBRUKERTEKNOLOGI

Snapchat puster Facebook i nakken

Bildedelingstjenesten Snapchat er nest størst av de sosiale mediene som brukes daglig i Norge. De unge er på «snap», mens de eldre er på Facebook.

Snapchat-gründerne (fra v.) Evan Spiegel og Bobby Murphy har nektet å selge unna bedriften sin til Facebook.
Snapchat-gründerne (fra v.) Evan Spiegel og Bobby Murphy har nektet å selge unna bedriften sin til Facebook. Bilde: J. Emilio Flores/Corbis/All Over Press
17. sep. 2014 - 07:47

I aldersgruppen 18-29 år brukes Snapchat av to av tre, skriver Stavanger Aftenblad. Ferske tall fra TNS Gallups Media tracker for andre halvår viser at gjennomsnittsbrukeren av Snapchat er 18 år, mens for Facebook nærmer gjennomsnittsalderen seg 40 år.

– Snapchat har vært flinke til å merke seg de skiftende kommunikasjonsbehovene for spesielt de yngre. Der målet tidligere var å nå ut med sine Facebook-poster til så mange som mulig, har det vært en økende trend den siste tiden at spesielt de yngre har blitt mer private, og søker ikke den samme eksponeringen som tidligere, sier Hans-Petter Nygård-Hansen, som blant annet er kommunikasjonsrådgiver og blogger.

Han sier at Snapchat ble mer populær da «mamma og pappa» dukket opp på Facebook.

LES OGSÅ: Snapchat er store i Norge. I aktiv bruk på annenhver smartmobil.

– Snapchat blir på mange måter en verdifull app for å opprettholde behovet for å være privat, behovet for å kunne kommunisere og dele sine øyeblikk digitalt med dem man selv velger å dele det med, og ikke potensielt med hele verden, sier Nygård-Hansen til avisen.

80 prosent av Norges befolkning mellom 18 og 29 år bruker Facebook daglig. (©NTB)

    Les også:

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.