Konkurransen arrangeres som en lagkonkurranse der lag bestående av inntil tre studenter konkurrerer mot hverandre om å løse flest mulig programmeringsoppgaver i løpet av fem timer. Konkurransen arrangeres samtidig i Bergen, Oslo, Stavanger, Tromsø og Trondheim.
Det vinnende laget vil i tillegg til å kunne smykke seg med tittelen "Norgesmestere i programmering 2000" også få inntil 25.000 kroner stilt til disposisjon av Telenor-selskapet Nextra for videre deltakelse i verdensmesterskapet i programmering.
I november i fjor skrev digitotay.no en artikkel om førsteammanuensis Fredrik Manne ved IFI / Universitetet i Bergen, som den gang ønsket å gjøre kvalifiseringen til deltakelse i verdensmesterskapet til et eget Norgesmesterskap. Dette kan du lese mer om her: Vil arrangere NM i programmering.
Hvert av de 24 siste årene har den internasjonale interesseforeningen Association for Computing Machinery (ACM) arrangert et verdensomspennende programmeringsmesterskap hvor lag av studenter har konkurrert mot hverandre. I fjor deltok det over 2.400 lag.
Konkurransen foregår i tre etapper. Først konkurrerer lag fra hver utdanningsinstitusjon lokalt om retten å gå videre til regionale semifinaler. Fra semifinalene går de to beste lagene videre til en verdensfinale i USA.
I år har de lokale arrangørene i Bergen og Oslo gått sammen om å gjøre de lokale kvalifiseringskonkurransene om til et Norgesmesterskap i programmering for studenter ved alle norske høyskoler og universitet. Konkurransen arrangeres lokalt ved den enkelte skole, men på samme tidspunkt og med samme oppgavesett. Via e-post og web blir resultatene fortløpende samlet inn og lagt ut slik at dommerpanelet kan kåre Norges beste programmerere.
Mer informasjon finner du på konkurransens nettsider