Snart kan alle lage programmer til iPhone

Apples iPhone har vært stengt for tredjeparts-utviklere, men nå er en første prøvesmak klar.

Da Apples iPhone ble avduket, ble det klart at kun Apple selv kunne tilby vanlig programvare til mobilen. Dette ble begrunnet med sikkerhetsårsaker, en forklarting som i ettertid har blitt avvist av mange sikkerhetseksperter.

Men allerede da mobilen kom på markedet, ble det klart at Apple hadde planer om å åpne mobilen for tredjepartsutviklere.

I går slapp selskapet en betaversjon av iPhone 2.0-programvaren, sammen med et SDK (Software Development Kit) og støtte for blant annet Microsoft Exchange ActiveSync og Cisco IPsec VPN.

Les mer om dette her:
iPhone får støtte for Microsofts e- post

- Vi er begeistret over å kunne danne et levende fellesskap for tredjepartsutviklere med potensielt tusenvis av vanlige applikasjoner til iPhone og iPod touch, sa Steve Jobs, toppsjef i Apple, i en pressemelding. Mye av programvaren som vil bli laget for iPhone, skal også kunne kjøres på iPod touch. Riktignok etter at brukerne av musikkspilleren har kjøpt en programvareoppdatering.

Utviklersettet fra Apple skal gi utviklere tilgang på et rikt sett med programmeringsgrensesnitt (API), blant annet Core OS, Core Services, Media and Cocoa Touch. Tredjepartsprogramvaren skal kunne ta i bruk funksjonalitet som multitouch, animering, lagrings, akselerometeret og geografisk posisjoneringsteknologi.

I tillegg skal utviklersettet inkludere en del verktøy, blant annet Xcode for redigering av kode, prosjektstyring og grafisk debugging. Interface Builder er et vektøy for å lage brukergrensesnitt ved hjelp av dra-og-slipp-metoder og forhåndsvisning i sanntid. Instruments er et verktøy for sanntids overvåking og optimalisering av iPhone-applikasjonenes ytelse, mens iPhone Simulator brukes til å kjøre og debugge applikasjonene.

Betautgaven av iPhone SDK er fritt tilgjengelig for alle, men programmene må kjøres på Mac OS X Leopard.

Brukerne av iPhone 2.0-programvaren skal gjennom App Store-applikasjonen kunne finne, kjøpe og laste ned programvare fra tredjepartsutviklere direkte fra enheten. Programmet vil lastes ned trådløst. Prisen på programvaren bestemmes av utviklerne. Apple tar en andel på 30 prosent av prisen. Dette skal dekke Apples kostnader knyttet til håndtering av betaling, selve nettstedet, infrastruktur og bruk av DRM.

Men det skal også være mulig i tilby programvare gratis gjennom App Store. Disse vil Apple ikke kreve noen avgift for.

Visse begrensninger har Apple likevel lagt. Tredjeparts applikasjoner til iPod og iPod touch må godkjennes av Apple og vil bli tilgjengelige eksklusivt gjennom App Store.

    Les også:

Utviklere som ønsker å teste programvare på virkelige iPhones må melde seg inn i iPhone Developer Program. Foreløpig tilbys denne ordningen bare til et begrenset antall utviklere og kun i USA. Disse utviklerne vil også få tilgang til blant annet kommende iPhone-programvare og teknisk brukerstøtte. Avhengig av abonnenttype, koster medlemskapet i iPhone Developer Program mellom 99 og 299 dollar per år.

Mer informasjon og nedlastingslenker for iPhone SDK beta finnes på denne siden. Den endelige utgaven skal kunne ventes i juni.

Allerede har flere selskaper meldt sin interesse for tredjepartsprogramvare til iPhone. Dette inkluderer Microsoft og Cisco, som har bidratt med de nevnte ActiveSync- og VPN-produktene, men også investeringsselskapet Kleiner Perkins Caufield & Byers (KPCB), som i går lanserte iFund, en fond på 100 millioner dollar som skal investeres i selskaper som lager programvare og tjenester til iPhone og iPod touch.

Pengene vil investeres i nye selskaper med ideer og produkter som skiller seg ut fra det som er på markedet i dag, og som kan utvide plattformen for iPhone og iPod touch.

- Vi tror nye selskaper av betydning vil dukke opp etter hvert som denne plattformen utvikles, og iFund vil gi dem muligheten til å realisere sitt fulle potensial, sier John Doerr, partner i KPCB.

KPCB har tidligere investert i tidligere oppstartsselskaper som AOL, Amazon.com, Citrix, Compaq, Electronic Arts, Google, Juniper Networks, Netscape, Lotus, Sun Microsystems, Symantec, Verisign og Xilinx.

Til toppen